Voeding
Reclame voor ijsjes niet langer voor kinderen
Met eigen regels wil de voedingssector vermijden dat de overheid zich bemoeit met kinderreclame.
Bedrijven zullen niet langer ijsjes in de kijker zetten rond kinderprogramma’s op tv. belga
De voedingssector zal vanaf juni geen reclame voor onder meer ijsjes, chips en frisdrank meer richten op kinderen. Dat hebben de sectorfederaties van de voedingsindustrie (Fevia), de handelaars (Comeos) en de adverteerders (UBA) afgesproken. Al in oktober hadden de drie organisaties het initiatief aangekondigd, in een reactie op een oproep van de Hoge Gezondheidsraad. Die raad stelde dat zelfregulering tekortschiet, en dat overheden ‘op alle niveaus moeten ingrijpen en een regelgeving invoeren die kinderen tot achttien jaar beschermt tegen reclame en marketing voor ongezonde voeding’.
Reclamecode
De voedingssector zegt nu dat hij de regels van zijn eigen 'Belgian Pledge' strenger maakt. Daarmee beloven voedingsbedrijven en supermarkten sinds 2012 om hun reclame gericht op kinderen te beperken.
Ook worden de beloften opgenomen in de reclamecode van de hele sector, waardoor ze van toepassing worden voor de hele sector. Tot nu toe had zowat 80 procent van de bedrijven zich achter het zelfregulerende initiatief geschaard. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) zal kunnen toezien op de naleving.
‘Voor ons mag het gerust nog wat verder gaan’ Tom Demeyer Woordvoerder minister Dalle
Vanaf juni sluit de sector een aantal producten volledig uit van reclame gericht op kinderen. Zo zullen bedrijven niet langer producten als ijsjes, chips, frisdrank, snoep en chocolade in de kijker zetten rond kinderprogramma’s op tv. Tegelijk worden de nutritionele criteria strenger voor de producten waarvoor ze dan wel nog reclame mogen maken.
De sector trekt ook de leeftijdsgrens op waarvoor strengere criteria gelden, van 12 tot 13 jaar. En zodra het doelpubliek van een programma voor minstens 30 procent uit kinderen jonger dan 13 jaar bestaat, beschouwt de voedingssector het als een kinderprogramma. Nu ligt dat percentage nog op 35 procent.
Wetgeving niet nodig?
Volgens Fevia-ceo Bart Buysse volstaat de zelfregulering, en is wetgeving rond dit thema daarom niet meer nodig.
Het is nog de vraag of het initiatief de politiek voldoende kan paaien. ‘We verwelkomen het initiatief’, zegt alvast de woordvoerder van Benjamin Dalle (CD&V), Vlaams minister van Jeugd. ‘Maar voor ons mag het gerust nog wat verder gaan.’ Dalle wil in het voorjaar van volgend jaar met ‘een gecoördineerde aanpak’ komen, ‘waarbij verschillende niveaus betrokken zijn’.