Recensie Singer-Songwriter
Eigenzinnige kamermuziek
Pianist Hendrik Lasure geeft op Het wiel een eigenzinnige draai aan kamermuziek. De naar Antwerpen uitgeweken Bruggeling wisselt zijn toetsen in voor hoofdzakelijk gitaar en arrangementen. Na tien jaar in verschillende jazzprojecten te hebben gespeeld (Schntzl, Bombataz, Thunderblender en An Pierlé Quartet), brengt hij nu zijn versie van kleinkunst in zijn versie van het Nederlands. Daarbij landt hij ergens tussen Willem Vermandere en Spinvis. Zowel het experiment als de schoonheid schuilt in de eerlijkheid en breekbaarheid van de bij momenten dromerige teksten, die Lasure brengt op een manier die geen onverschilligheid verdraagt. Verscheidene muzikanten, onder wie Lasures ouders, brengen een muzikale bijdrage, maar producer en bandlid Koen Gisen houdt alles bewust klein en knus. Het wiel krijgt zo iets ontwapenend naïefs, bijna kinderlijk. Een bewonderenswaardige zeldzaamheid, die het tegelijkertijd moeilijk maakt om van dit album te genieten buiten een beschermende cocon. (mg)