recensie ELEKTRONICA
Weergaves van een emotionele wereld
Corona, maar ook nieuw vaderschap, therapie en diverse nevenprojecten hielden Derwin Dicker zes jaar weg van zijn beste incarnatie, die van elektronica-artiest Gold Panda. De Londenaar (die nu in Berlijn woont) is nu terug met een mooie plaat die u best semibewust beleeft. We horen elf dromerige instrumentals, meestal met een prettige spanning tussen lichte, rusteloze percussie en dikke, melancholische klanktapijten. ‘I’ve felt better’ bouwt wel een housebeat en een wonderlijke bridge in, en ‘The corner’ sluit dankzij een vocale sample aan bij soulvolle hiphop, maar verder biedt The work eigenlijk precies het soort muziek dat Dicker zelf nodig had om van zijn verslavingen af te geraken en aan zichzelf te werken. Dit zijn weergaves van een emotionele wereld die vaak versplinterd is, en waarin denkpatronen loopjes worden, en alles soms stilvalt. Dicker is een meester in het gebruik van samples en Japanse toonaarden. Hij doet weinig nieuws, maar klinkt heel eerlijk. (vpb)