camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Recensie pop

Dodenmars op een glowstick

woensdag 16 november 2022 om 3.25 uur

WEYES BLOOD

And in the darkness, hearts aglow

Sub Pop

 

Ooit nestelde Natalie Mering zich in de noisescene van Portland, maar vandaag grossiert de Californische in zijdezachte kamerpop. Haar songs rollen in widescreen van de klankband, een knipoog naar de kerkmuziek uit haar diepchristelijke jeugd, maar de betovering zit vooral in haar tussen warmte en weemoed weifelende stem. Weelderige seventiespop is voor Mering een ijkpunt, denk aan Karen Carpenter die de studio induikt met Harry Nilsson. In dit tweede deel van een drieluik waarin ze haar kijk geeft op mens en (zijn destructieve ­invloed op de) natuur, gaat Mering in op het juk van algoritmes, ideologische chaos en vervreemding. ‘We’ve all become strangers/ Even to ourselves’, zingt ze in ‘It’s not just me, it’s everybody’, waarin een lennoniaanse pianomelodie ingebed wordt in een dons van harp, koortjes en strijkers. Dat we in een dodenmars zitten, en dat de wereld instort, klinkt het in ‘Hearts aglow’, dat niettemin glimt als een glowstick. Deel drie zou over hoop gaan, het is nu al uitkijken. (tzh)

Aangeraden

Niet te missen