telecom
Veranderen van telco wordt makkelijker
hh
Wie van telecomprovider wil veranderen, zal daar binnenkort minder problemen mee hebben. Minister van Telecom Petra De Sutter (Groen) maakt de procedure daarvoor, die Easy Switch heet, eenvoudiger.
Klanten die willen overstappen krijgen vandaag een identificatienummer, maar daar gebeuren vaak fouten mee. Het gevolg is dat heel wat consumenten met dubbele facturen eindigen. Daarom wordt er een controlenummer toegevoegd dat zulke fouten moet uitsluiten.
Klanten zullen ook automatisch een compensatie krijgen van 30 euro wanneer een technicus thuis niet komt opdagen om de switch door te voeren. Vandaag is dat nog tien euro, en moet de klant daar nadrukkelijk om vragen. Ook moeten operatoren de klant actief begeleiden in het proces.
‘In België is 44 procent van de abonnees met een bundel van bijvoorbeeld internet en digitale televisie nog nooit van operator veranderd, tegenover bijvoorbeeld 19 procent in Finland en 33 procent in Spanje’, zegt De Sutter. ‘De stap zetten om te wisselen van operator is blijkbaar moeilijker in ons land. We vermoeden dat mensen jaren bij dezelfde operator blijven omdat ze gedoe willen vermijden.’
Volgens telecomregulator BIPT kan de besparing voor mobiele telefonie oplopen tot 100 euro per jaar, voor vast internet tot 240 euro. De nieuwe procedure treedt over ongeveer een jaar in werking. (kls)