camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Interview Bart Drenth  · managing director

‘De Tefaf-bezoeker wil de kunst ter plekke zien’

De kunstbeurs Tefaf staat er weer, na zes afgelaste edities in New York en Maastricht. ‘We zijn gelukkig een stabiele organisatie, maar corona heeft erin gehakt.’

vrijdag 24 juni 2022 om 3.25 uur

De beurs verwelkomt 242 standhouders. anp

Uitstellen, afgelasten: Tefaf moest de voorbije twee jaar pijnlijke beslissingen nemen. Vandaag gaat de nieuwe editie, de 35ste, van start in Maastricht onder een goed gesternte.

Tefaf (The European Fine Art Foundation) is een kunst- en antiekbeurs van stand, een sterk merk met een internationaal netwerk en een vlekkeloos imago. Voor corona haalde de beurs gemiddeld 70.000 bezoekers, de helft van buiten Neder­land.

De standhouders zijn trouw gebleven. En dat ondanks de concurrentie – zo komt Tefaf dit jaar vlak na Art Basel. 215 van de 242 kunsthandelaars exposeerden al eerder op de beurs. Bij de nieuwkomers zijn ook Belgische organisaties, zoals De Wit Fine Tapestries en Gregg Baker Asian Arts.

Maastricht kreeg er een broertje bij, met New York. Daar vielen tijdens de pandemie de grootste klappen.

Bart Drenth: ‘We investeerden in New York meteen in twee beurzen, lente en herfst. Een deel van onze verzamelaars zit daar. De invalshoek was ook specifiek: meer inzetten op moderne en ­eigentijdse kunst. Maar de financiële gevolgen van de afgelastingen wogen zwaar voor de organisatie. Alle inkomsten vielen weg, op ondersteuning van de Nederlandse regering na. Dat leidde tot bezuinigingen voor de staf in New York. We houden daar nog één beurs over.’

Beurzen kozen prompt voor online. Zet dat door of is het een tijdelijk fenomeen?

‘De onlinekopers waren er al eerder. Beurzen hebben vooral ingezet op zichtbaarheid. De verhalen en verschijningsvormen zijn intussen gevarieerd, merk je aan de views op sociale media. Maar de verkoop kan beter, al valt het effect op lange termijn niet in te schatten. Tefaf-bezoekers zijn het gewoon om de kunstvoorwerpen ter plekke­ te zien.’

 

Tefaf blijft zich profileren als ‘destination fair’?

‘Onze sterke punten zijn de scherpe keuring van de stukken en de uitstraling van de beurs. We bieden een exclusieve ervaring aan in de mooiste setting, het gevoel dat je een andere wereld binnenstapt. Dat wordt geapprecieerd: we worden nog altijd gezien als een van de belangrijkste plekken ter wereld waar kunst verhandeld wordt.’

Het valt op dat eigentijdse kunst en design sterker vertegenwoordigd zijn.

‘We bieden een doorsnede van 7.000 jaar kunstgeschiedenis aan. Oud en eigentijds verbinden is onze sterkte. Zet een 11de-eeuwse madonna naast een stuk uit een ander tijdvak, en je staat verbaasd wat de overeenkomsten zijn.’

Koestert Tefaf de wens om een wereldwijd merk uit te bouwen, zoals Art Basel met zijn vestigingen?

‘Maastricht blijft de kern, het is ook de grootste beurs. Andere markten aanboren vraagt investeringen. We zullen het voortaan met de grootste voorzichtigheid doen.’

Aan NRC zei de nieuwe voorzitter Hidde Van Seggelen dat het effect van corona tot 2025 voelbaar blijft. Hoezo?

‘We hebben twee jaar stilgestaan. Er waren voor New York aanloopverliezen die we hadden ingecalculeerd, maar er stonden geen inkomsten tegenover. Het zal even lang duren om daarvan te recupereren.’

Tefaf Maastricht, 24>30/6

Aangeraden

Niet te missen