Foto:  SOPA Images/LightRocket via Gett

‘Mag daar ramen bij?’: Japanse fastfoodrestaurants zoeken oplossing aardappeltekort

Japanse fastfoodrestaurants gaan op zoek naar originele oplossingen om het aardappeltekort aan te pakken. Burger King biedt klanten gedroogde ramen aan als alternatief voor frietjes.

Het aardappeltekort in Japan sleept al een tijdje aan, waardoor fastfoodketens op zoek gaan naar uiteenlopende oplossingen. Verschillende KFC-restaurants hadden in oktober vorig jaar al besloten om geen frietjes meer aan te bieden. Burger King zocht naar een alternatief en vond dat in gedroogde ramen.

Sinds maandag kunnen klanten een zakje Baby Star Dodekai ramen bij hun burger eten. Burger King verwacht dat velen hiervoor zullen kiezen, aangezien de knapperige snack populair is in Japan. Frietjes staan ook nog altijd op het menu, maar er is geen zekerheid dat de levering van aardappelen niet opnieuw onderbroken zal worden. De fastfoodketen neemt liever het zekere voor het onzekere en zal ramen tijdelijk aanbieden als extra optie.

McDonald's zocht een heel andere oplossing voor haar 3.000 restaurants in Japan. Sinds december verkopen ze daar alleen nog maar kleine porties frietjes om te voorkomen dat ze zonder komen te zitten. De fastfoodketen overwoog om 1.000 ton aan frietjes over te laten vliegen vanuit Canada, maar in januari viel er zoveel sneeuw dat de leveringen verder vertraagde.

Globaal probleem

Japan is niet het enige land dat kampt met aardappeltekorten. Het is een wereldwijd fenomeen dat een gevolg is van bevoorradingsproblemen, de dalende vraag tijdens de coronapandemie en de weeromstandigheden. Terwijl in sommige landen de aardappelplanten kapotgingen door de hitte, kwamen andere terecht in een overstroming door extreme regenval.

In Kenia moest KFC in januari ook tijdelijk stoppen met het verkopen van frietjes. Een strenge vorst en overvloedige regen hadden toen geleid tot slechte aardappeloogsten, wat nog eens bovenop het globale tekort kwam. In een tweet liet de keten weten dat er wel andere opties waren waarvoor de klanten konden kiezen, zoals kip of broodjes.

Bron: Nextshark, EconoTimes, Washington Post, The Guardian

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig

Aangeboden door onze partners
Aangeraden
Niet te missen