Foto: visitbrussels
Brussel Herstelplan

Brussel haalt alles uit de kast om toeristen te lokken

De Brusselse regering heeft deze namiddag beslist om 7 miljoen euro uit te trekken voor een herstelplan in twee fases, dat de toeristische en culturele sector een duwtje in de rug moet geven. Een grootscheepse marketingcampagne moet Brussel weer bruisend maken.

Brussel zit in de lift als toeristische bestemming: de jongste tien jaar groeide het aantal overnachtingen telkens met een kleine 6 procent, tot 9,5 miljoen vorig jaar. Daarnaast trokken de Brusselse musea en attracties meer dan vijf miljoen bezoekers in 2019. Voor de Brusselse economie zijn toeristen belangrijk, want ze geven samen zo’n 2 miljard euro uit per jaar. De totale stopzetting als gevolg van de coronacrisis, is een zware dobber voor de sector. Een enorm deel van de werknemers is tijdelijk werkloos.

‘Als niet op zijn minst een deel van de bezoekers terugkeert of als de werkgever zijn toeristische activiteit niet kan heropenen omdat de veiligheid niet kan worden gewaarborgd, staat hun beroepsactiviteit op de tocht’, meent de Brusselse regering.

De ploeg van minister-president Rudi Vervoort (PS) heeft daarom besloten om 7 miljoen euro uit te trekken voor een herstelplan, dat uitgedokterd werd door de gewestelijke dienst visit.brussels in samenwerking met alle actoren. ‘Het herstelplan biedt een eerste antwoord op de crisis die de sector doormaakt’, aldus Vervoort. ‘De nieuwe dynamiek van ons Gewest staat nu op de sporen.’

Hygiënelabel

In een eerste fase, die vandaag is goedgekeurd, gaat het onder meer over de invoering van een gezondheidshandvest en een hygiënelabel. Om de nodige (hygiëne)maatregelen te treffen, voorziet de regering in verschillende fondsen. Zo kunnen operatoren van attracties markering aanbrengen en touchless diensten installeren.

Ook wordt een brede marketingcampagne uitgerold, gestoeld op de kracht van Brussel: de Brusselaars. Met de ‘us’ in Brussel - Engels voor ‘ons’ - zijn slogans bedacht die verbinden, die een community moeten creëren. Bedoeling is om Brussel als bestemming te promoten bij het Belgisch en internationaal publiek en de prijsvermindering van de Brussels Card 48h (voor attracties) in de verf te zetten. De tweede fase zal steunmaatregelen bevatten voor onder meer digitale technologie.

‘Met dit groot relanceplan willen wij het toerisme in al zijn facetten - van het hotelwezen, de musea, de evenementensector, de congrescentra tot de toeristische gidsen - helpen om zo snel mogelijk terug op te starten, ook binnen de nog lopende coronabeperkingen’, verduidelijkt minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD).

Toerist in eigen gewest

De regering mikt niet alleen op toeristen van buitenaf, benadrukt staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels). Ook Brusselaars moeten weer toerist kunnen zijn in eigen stad. ‘We investeren in talloze activiteiten zodat mensen binnen en buiten Brussel de stad kunnen (her)ontdekken. Onze hoofdstad is een levendige stad en ook na corona zal dit zo zijn’ besluit Smet.

Ook Vlaanderen steekt een tandje bij om (weer) toeristen over de vloer te krijgen. Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA) en het Samenwerkingsverband ‘Vlaanderen Vakantieland’ herlanceren samen het toeristisch seizoen met de applicatie ‘YouFlanders’ en de boodschap ‘We hebben jullie gemist’.

In het nieuws