Foto: REUTERS

Test-Aankoop stelt luchtvaartmaatschappijen in gebreke: 'Enkel waardebon aanbieden is niet voldoende'

Test-Aankoop heeft verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen een aanmaning gestuurd omdat ze passagiers niet op de correcte manier hebben vergoed voor vluchten die wegens de coronacrisis geschrapt werden. Enkel een waardebon aanbieden is niet voldoende.

Test-Aankoop stelt dat verschillende luchtvaartmaatschappijen opzettelijk de regelgeving rond consumentenbescherming schenden. Bij een geschrapte vlucht hebben reizigers namelijk recht op een terugbetaling of een waardebon. De passagier mag dan zelf beslissen voor welke optie hij kiest.

Maar onder meer TAP Airlines, Air France, KLM en Transavia voorzien bij een annulering enkel in een waardebon, hoewel dat in strijd is met de Europese wetgeving. Test-Aankoop heeft de betrokken luchtvaartmaatschappijen een aanmaning gestuurd en heeft hen acht dagen de tijd gegeven om zich in orde te stellen.

Daarnaast vraagt Test-Aankoop ook meer transparantie van verschillende luchtvaartondernemingen. Zo vermelden onder meer Brussels Airlines, Lufthansa en Easy Jet nergens op hun website dat de mogelijkheid van een terugbetaling bestaat bij een annulering.

Test-Aankoop wijst er ook op dat het riskant is om een waardebon te aanvaarden, omdat de reizigers bij een eventueel faillissement in de kou blijven staan. De organisatie roept België daarom op om een garantie te voorzien voor die waardebonnen.

Tot slot vraagt de consumentenorganisatie ook om meer duidelijkheid over vluchten die wel nog werden uitgevoerd, maar waarbij de passagier het grondgebied niet mocht verlaten. Test-Aankoop heeft daarvoor een brief naar de Europese Commissie gestuurd.

Bron: Belga

De podcasts van De Standaard