Foto: Kristof Vadino

Wil je sporten? ‘Loop of fiets in een lus rond je huis’

Blijf zo veel mogelijk binnen, en kom enkel buiten om te sporten. Dat is het advies van de overheid om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Maar hoe lang en hoe ver mag je gaan sporten? ‘Stippel de route zo uit dat je in een uur weer thuis kunt raken’, adviseren de Sport- en Keuringsartsen (SKA) en Gezond Sporten Vlaanderen (GSV).

‘Ga je wandelen, joggen of fietsen, dan hoef je niet binnen een maximumafstand van je woonst te blijven’, laten de artsen weten. De overheid vraagt wel ‘in de nabijheid van de eigen woonst’ te sporten, en verbiedt het om zich te verplaatsen met de wagen om te gaan sporten.

Daarom raden SKA en GSV aan om in een lus vanaf je woonst te lopen en te fietsen. ‘Het kan ook rónd je woonst, in een hartvormige route. Plan je tocht zo dat je bij een probleem altijd in een uur thuis kunt raken.’ Zo kan je bij materiaalpech of een valpartij zelfstandig of met de hulp van huisgenoten thuis geraken. ‘Dan hoef je geen beroep te doen op derden of hulpdiensten, raak je niet geblokkeerd en veroorzaak je ook geen extra besmettingsrisico. In eigen streek ken je de weg en de verkeerssituaties ook beter en kun je altijd een korte route naar huis nemen’, vinden SKA en GSV.



Wie deze regels respecteert, verkleint volgens de organisaties dat de overheid een maximumafstand moet opleggen. ‘De lusmethode geeft wielrenners de kans nog een flinke tocht te maken zonder “het land te doorkruisen”. Die lus hoeft niet eens lang te zijn; vier toertjes van bv. 20 kilometer zijn veiliger dan één van 80’, klinkt het.

De voorwaarden voor sporten in de buitenlucht blijven dezelfde:

· sport alleen, samen met huisgenoten of met een vriend

· sport rustig (in het rood gaan, is slecht voor je afweer)

· gebruik je eigen sportmateriaal

· hou minstens anderhalve meter afstand



De podcasts van De Standaard