
Marc Jacobs speelt model voor ander modehuis
Marc Jacobs moet een stevige boon hebben voor Givenchy-ontwerpster Clare Waight Keller. Want hij is het gezicht van de nieuwste campagne van het Franse modehuis, samen met de Britse actrice Charlotte Rampling.
Marc Jacobs maakt er geen probleem van om reclame te maken voor een concurrerend modehuis. De Amerikaanse ontwerper is samen met Rampling te zien op foto's en in korte video’s die Givenchy deelde via sociale media. In een ervan krijgt Jacobs zelfs een klap in het gezicht van de 73-jarige actrice.
Jacobs zegt in een reactie onder de Instagram-post dat hij vereerd is dat Givenchy-ontwerpster Clare Waight Keller hem heeft uitgekozen voor de campagne met fotograaf Craig McDean en dat hij ‘zich eender wanneer door Rampling zou laten slaan’. Jacobs en Rampling zijn geen onbekenden voor elkaar: Rampling stond in 2004 en 2007 al model voor campagnes van Jacobs.
De collectie die Jacobs en Rampling aanprijzen is een ode aan het New York van 1993, zei de ontwerpster na het defilé in september. Dat kan een reden zijn waarom ze bij Jacobs is terechtgekomen, want 1993 was voor hem een belangrijk jaar. Jacobs lanceerde toen zijn eigen modelabel, nadat Perry Ellis hem had ontslagen. Nochtans had hij van de modewereld een staande ovatie gekregen voor de grungecollectie die hij voor het kledingmerk had getekend.
Het is ook niet de eerste keer dat een modeontwerper model staat voor een concurrent: in 2015 leende Donatella Versace haar gezicht aan een campagne van Givenchy, dat toen nog werd geleid door Riccardo Tisci. Givenchy en Marc Jacobs delen met het Franse luxeconcern LVMH overigens hetzelfde moederbedrijf.