camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

desalniettemin

Woke-washing

Meisjes kunnen er als jongens uitzien. Als ze dat willen. Jongens kunnen er als meisjes uitzien. Als ze dat willen. Het is een mooie gedachte. Vrijheid van voelen. Vrijheid van zijn. Ze hangt daarbuiten, die gedachte, boven de hoofden van Generatie Z & co. als een vanzelfsprekendheid. Als een verdichte wolk vloog ze ook binnen bij Mattel, een bedrijf dat jarenlang kindergeld binnenhaalde door meisjes als echte meisjes te verkopen: meisjes met tule roze jurkjes, naaldhakken, korte topjes en een verleidelijke oogopslag. Jongens met sixpacks en masculiene koppen. Barbies en Kens, u kent ze wel. De vrijheidsgedachte vlijde zich op tafel neer tijdens een van die marketingvergaderingen waarop eerder ook al beslist werd om hun Barbies wat meer gewicht, brain en power mee te geven. Want ook dat hing in de lucht, dat meisjes kunnen worden wat ze willen. Bij Mattel zagen ze hun behaagzieke roze poppenmeisjes al dozenvol in een kelder vol onverkochte stocks belanden. Dus bogen ze zich over looks van inspirerende vrouwelijke rolmodellen. Pilote Amelia Earhart, Kunstenares Frida Kahlo, wiskundige Katherine Johnson en activiste Rosa Parks kregen een pop naar hun beeld en gelijkenis. Toen ze onlangs vaststelden dat er in Mexico nog een gigantische meisjesmarkt in te palmen viel, lanceerden ze een barbie in de stijl van Día de los Muertos (het lokale allerheiligenfeest) en verkochten ze die met een – doorprikbaar – cultuurpraatje. Al die nieuwe barbies vlogen de rekken uit. De tanende omzetcijfers schoten de hoogte in. Dus ja, bij Mattel hebben ze rond die ene vergadertafel een genderneutraal ei uitgebroed. Vrijheid van zijn, dus. Een set van poppen zonder taille, heupen en borsten, met haar dat lang en kort kan, met sneakers en plateauzolen, rafeljeans en rokjes, en in verschillende huidskleuren. Dertig dollar het stuk. Slim. We kunnen er niet tegen zijn, tegen dit genderneutrale manoeuvre. Niets is slechter dan de conservatieve en normatieve truttigheid die Mattel ons jarenlang in de maag splitste. Maar dat platte, commerciële opportunisme dat verkocht wordt als doordachte en gewichtige wereldverbetering, dat steekt.

Aangeraden

Niet te missen