Foto: Ian Dagnall

‘TripAdvisor doet niet genoeg om valse commentaren te weren’

De reiswebsite TripAdvisor, waar gebruikers beoordelingen van hotels of restaurants kunnen posten, slaagt er niet in om valse commentaren te weren. Zo werd nogmaals aangetoond door een Britse consumentenvereniging.

De organisatie Which? onderzocht bijna 250.000 beoordelingen voor de tien populairste hotels in tien toeristische bestemmingen wereldwijd. Volgens de consumentenvereniging vertoonde maar liefst één op de zeven commentaren ‘flagrante kenmerken’ van een valse beoordeling.

De organisatie rapporteerde vijftien hotels aan TripAdvisor en zegt dat de website toegaf dat veertien daarvan in het verleden al betrapt werden op valse positieve commentaren. Zes van de hotels zouden door de site gestraft zijn omdat ze de richtlijnen niet respecteerden, maar de gebruikers van TripAdvisor werden daarvan niet op de hoogte gesteld.

Na het onderzoek van Which? zouden volgens de consumentenorganisatie honderden reviews zijn verwijderd. Een hotel in het Midden-Oosten, dat zich kroonde als ‘beste hotel van Jordanië’, vertoonde volgens Which? tal van verdachte beoordelingen. Maar liefst 730 van de vijfsterrenscores werden door TripAdvisor verwijderd.

Enige beoordeling

Bij het ‘beste hotel van Caïro’ bleek 79 procent van de hoogste scores afkomstig van verdachte profielen. In Las Vegas kregen twee hotels uit de top tien bijna de helft van hun vijfsterrenscores van klanten die nergens anders een beoordeling achterlieten. Dat contrasteerde sterk met een ander tophotel uit de gokstad, waar slechts 3 procent van de beste commentaren van eenmalige gebruikers kwam.

Volgens de consumentenorganisatie misleidt TripAdvisor zo miljoenen klanten, voor wie hun vakantie misschien niet zal uitdraaien zoals gehoopt. Dergelijke beoordelingsplatformen moeten volgens Which? meer doen om betrouwbare informatie te garanderen.

‘We doen meer dan eender wie’

Een woordvoerder van TripAdvisor merkt op dat niet iedereen die voor het eerst een commentaar online plaatst bij voorbaat verdacht is. ‘Zelfs een eerlijke consument plaatst ooit een eerste review. Om accuraat fraude op te sporen is het nodig om verschillende data te analyseren, zoals IP-adressen, locatiegegevens enzovoort. In het onderzoek van Which? werd hiermee geen rekening gehouden.’

Het bedrijf beklemtoont dat het over een team van fraudeonderzoekers beschikt die er alles aan doen om valse commentaren te weren. ‘We doen meer dan om het even welke andere site’, verzekerde de Britse directeur aan BBC.

Het is niet de eerste keer dat de reputatie van TripAdvisor een deuk krijgt. Enkele jaren geleden zette een Britse journalist een vals restaurant op poten, dat het op de reiswebsite zelfs even schopte tot ‘beste van Londen’.

Bron: Belga

De podcasts van De Standaard