Foto: BELGAIMAGE

Prins Harry zet schouders onder duurzaam reizen, en geeft verklaring voor privévluchten

Hoewel hij zelf onder vuur kwam te liggen door de keuze voor privévluchten, wil de Britse prins Harry zo veel mogelijk toeristen aanzetten om duurzamer te reizen. Voor het initiatief Travalyst werkt hij samen met grote spelers als Booking.com en TripAdvisor.

Travalyst, zo heet het initiatief dat prins Harry dinsdag kwam voorstellen in de Nederlandse hoofdstad Amsterdam: een ambitieus project dat de reisindustrie en toeristen bewust wil maken van de impact die het toenemende toerisme kan hebben op onder meer lokale gemeenschappen en het milieu, en oplossingen wil aanreiken.

De naam is een samentrekking van travel en catalyst ‘omdat we onszelf beschouwen als katalysatoren om positieve veranderingen in duurzaam reizen wereldwijd te versnellen’, aldus de uitleg van de prins. Onszelf, daarmee verwijst hij naar zijn partners: bekende spelers in de reisindustrie zoals Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor en Visa.

Het zaadje voor het initiatief werd drie jaar geleden al geplant, aldus de prins, die zichzelf niet als expert beschouwt, maar door zijn eigen reizen ontdekte dat er te weinig symbiose is tussen wat toeristen willen en de noden van het milieu en de lokale bevolking, en daar iets aan wil veranderen.

‘Bedrijven, consumenten en gemeenschappen samenbrengen is onze beste kans om toeristische bestemmingen en ecosystemen te beschermen voor toekomstige generaties’, aldus de prins. Hoe het project er concreet zal uitzien, is nog niet helemaal duidelijk.

Privévluchten uit veiligheid

Prins Harry kwam de voorbije weken zelf onder vuur te liggen omdat hij en echtgenote Meghan bij reizen naar Ibiza en Nice een privévlucht namen in plaats van te kiezen voor een commerciële vlucht, en daardoor onnodig bijdragen aan de milieuvervuiling waartegen ze zo hard strijden.

‘We kunnen allemaal beter doen’, verwees de prins in een speech naar die kritiek. ‘Niemand is perfect, maar we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze individuele impact.’

De prins zei nog dat hij naar Amsterdam was gevlogen met een commerciële vlucht, zoals ‘bij 99 procent van zijn vliegreizen’. ‘Maar af en toe zijn er uitzonderingen omdat ik de veiligheid van mijn gezin moeten kunnen garanderen’, gaf hij als verklaring waarom hij wel eens kiest voor een privévlucht. Tot slot benadrukte de prins nogmaals dat hij steeds de CO2-impact van zijn reizen compenseert, en dat ook in de toekomst zal blijven doen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

We are excited to announce the launch of ‘Travalyst’, a global initiative striving to change the impact of travel, for good. Partnering alongside key travel industry giants @Bookingcom, #Ctrip, @Skyscanner, @TripAdvisor and @Visa_US, our aim is to spark a movement to transform the future of travel, putting communities at the heart of the solution. We believe in the power and importance of travel. We also have a shared responsibility to our planet and to each other. • “I want to start with a little bit of background as to specifically why I’m here today, because as you may know, I am not a tourism or business expert, but through my travels I have observed the unique relationship between community and environment, and have noticed something alarming. There wasn’t the symbiosis or connection there needed to be and I wanted to understand why. I am one of those people fortunate enough to have a platform and I want to use it to tackle hard problems, in the hope of finding solutions…and that’s how Travalyst was born” - The Duke of Sussex The name #Travalyst comes from The Duke and partners viewing our role in sustainable travel as catalysts to accelerate positive changes in travel. Travel + catalyst = Travalyst #Travalyst aims to make travel more sustainable, to help protect destinations and benefit communities long into the future, and to enable consumers to make more environmental friendly choices whilst traveling. The Duke of Sussex, having invited the founding partners to start the conversation, believes that the organisations - with operations in nearly every country, hundreds of millions of customers that use their products every day, and business relationships around the world - have sufficient influence and the critical mass necessary to catalyse real system change in the travel industry, for the benefit of destinations, communities and ecosystems. To discover more about the new initiative, visit www.Travalyst.org

A post shared by The Duke and Duchess of Sussex (@sussexroyal) on

Bron: BBC, Belga

De podcasts van De Standaard