Foto: REUTERS

Facebook krijgt minder inzage in surfgedrag van gebruikers

Facebook-gebruikers kunnen hun surfgedrag op andere apps en websites binnenkort loskoppelen van hun Facebook-account. Dat moet ervoor zorgen dat iemand minder vaak gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt. Maar het netwerk blijft de surfgegevens wel verder verzamelen, al zijn die niet meer naar één bepaalde gebruiker terug te leiden.

Gebruikers zullen er via een nieuwe functie ‘Off-Facebook Activity’ zelf moeten voor kiezen de data af te schermen. ‘We zullen niet weten welke websites je hebt bezocht of wat je daar hebt gedaan, en we zullen geen data die je loskoppelt, gebruiken om advertenties naar jou te richten op Facebook, Instagram of Messenger’, aldus Facebook bij de lancering.

Het bedrijf maakt de functionaliteit eerst toegankelijk in Ierland, Zuid-Korea en Spanje. In de komende maanden rolt het bedrijf de tool ook uit over de rest van de wereld. Voor ons land is het dus nog even wachten.

Nu is het zo dat bijvoorbeeld webwinkels kunnen bijhouden of een surfer belangstelling voor een bepaald kledingstuk heeft getoond. Die gegevens worden doorgestuurd naar Facebook. Als die overeenstemmen met de data die Facebook over een bepaalde gebruiker heeft, dan krijgt die reclame voor dat product te zien. Zo kan het dus gebeuren dat je een bepaalde trui opzoekt in een webwinkel, en dan dagenlang reclame ziet voor die specifieke trui.

In ‘Off-Facebook Activity’ kunnen gebruikers de informatie dus loskoppelen en ook beslissen om in de toekomst geen activiteit meer te linken aan zijn of haar account. “We zullen jouw identificerende informatie verwijderen van de data die apps en websites kiezen ons te versturen”, aldus nog het bedrijf.

Maar de gedeelde informatie zelf wordt dus niet verwijderd. ‘Niets is echt verwijderd, dit is een ontkoppeling, geen verwijdering’, zegt Stephanie Max, productmanager bij Facebook. ‘We weten dus wel dat iemand op een advertentie heeft geklikt, maar weten niet meer wie dat was.’ Volgens haar zijn er ook maatregelen getroffen die moeten voorkomen dat de losgekoppelde informatie opnieuw aan een gebruiker wordt gelinkt.

Ook is de tool geen ad-blocker. ‘Je zal nog steeds advertenties te zien krijgen’, aldus nog Max.

Facebook had de tool vorig jaar aangekondigd tijdens de F8-ontwikkelaarsconferentie. Het duurde een jaar om het instrument te bouwen. Facebook zei daarbij ook advies te hebben gekregen van gebruikers, privacypleitbezorgers, beleidsmakers, adverteerders en de industrie. De netwerksite verwacht dat de maatregel wel voor minder winst kan zorgen.

Bron: BELGA

De podcasts van De Standaard