Foto: REUTERS

Verenigd Koninkrijk wordt in 2050 klimaatneutraal

Tegen 2050 wil het Verenigd Koninkrijk volstrelkt klimaatneutraa zijn. Dat staat in een plan van afscheidnemend premier Theresa May..

Het ambitieuze plan is een aanscherping van de Climate Change Act uit 2008, waarin stond dat de uitstoot in 2050 met  tachtig procent moet slinken in vergelijking met 1990. Het nieuwe doel is dat het land in 2050 volledig klimaatneutraal is. Elke uitstoot van CO2 moet dan gecompenseerd worden. 

Theresa May lijkt erop gebrand om haar termijn als premier met een positieve noot af te sluiten. Na een toespraak tegen kinderslavernij dinsdag, leek het klimaat haar daarvoor een geknipt onderwerp.

May wil dat er bijvoorbeeld vanaf 2040 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden. 

‘Tijdens de Industriële Revolutie leidde dit land de wereld qua innovatie’, stelde May in The Guardian. ‘Nu horen we de wereld te leiden naar een properdere, groenere manier van groeien. Aan de zijlijn staan is geen optie.’ Volgens cijfers van de Internationale Energieagentschap daalt de uitstoot aan koolstofdioxide in het VK al vijf jaar lang.

Het Verenigd Koninkrijk is het eerste land uit de G7 – de groep van grootste industriële staten waaronder de Verenigde Staten, Canada, Japan, Frankrijk, Duitsland en Italië – dat volkomen klimaatneutraal wil zijn. Landen als Finland en Noorwegen maakten wel al eerder gelijkaardige beloften. 

Helemaal uit eigen beweging komt May niet met dit idee. Eind mei nog vroegen een honderdtal Britse bedrijven en lobbyisten exact hetzelfde in een open brief gericht naar May. De regering neemt eigenlijk het vorige maand gepubliceerde advies over van de onafhankelijke Commissie voor Klimaatverandering (CCC). 

Hoeveel dit ambitiueuze plan gaat kosten (en wie de rekening krijgt) is vooralsnog onduidelijk. Maar de minister van Financiën Philip Hammond waarschuwde vorige week dat de kosten van het CCC-voorstel kunnen oplopen tot 1.000 miljard pond (zo’n 1.125 miljard euro).

Koolstofkrediet

De Britse afdeling van Greenpeace juicht de plannen toe aan maar had zo haar twijfels over een van de aspecten, namelijk het toestaan van het gebruik van ‘koolstofkredieten’ om de deadline te halen. Koolstofkredieten, ook wel emissierechten genoemd, werden het leven ingeroepen in het Kyotoprotocol van 1997. Eén koolstofkrediet staat symbool voor één ton CO2. Bedrijven kunnen die eenheden kopen, wat hen de toestemming geeft die ton koolstofdioxide te mogen uitstoten.

Maar bedrijven die emissierechten op overschot hebben – omdat ze minder broeikasgassen uitstoten en er dus minder nodig hebben – mogen die ook verkopen. Dat gebeurt aan landen die de klimaatnormen niet halen, en dus koolstofkredieten te kort hebben. Wie meer wil uitstoten, moet meer betalen, dat was het principe.

De handel in internationale koolstofkredieten zit ook vervat in het Britse plan. Volgens Greenpeace in The Guardian zou dat ‘de last verschuiven naar ontwikkelingslanden’.