Gillette voert transgenderman op in reclamespot

Een nieuwe video van Gilette toont hoe een transgenderman zijn eerste scheerbeurt doormaakt, met vader aan zijn zijde. Opnieuw een controversiële advertentie van de scheerproductenfabrikant.

‘Wanneer dan ook, waar dan ook, hoe dan ook - je eerste scheerbeurt is bijzonder.’ Voor de Canadese transgenderman Samson Bonkeabantu Brown is het ook een ‘belangrijke mijlpaal’. Hij wilde expliciet zijn vader mee in de clip, ‘omdat hij een van mijn grootste supporters is doorheen mijn transitie. ‘Hij steunde me om zelfverzekerd te zijn en oprecht te leven’, verklaart hij in The Guardian.

Bonkeabantu’s vader geeft richtlijnen tijdens het scheren zoals een trotse vader dat betaamt. ‘Wees niet bang, Scheren gaat om zelfvertrouwen. Je bent goed bezig’, klinkt het.

In januari scheerde ook al een andere reclamespot van Gilette hoge toppen, met toxic masculinity als thema. De stroom klachten over grensoverschrijdend gedrag en seksisme zetten het stereotiepe macho-beeld van de man danig onder druk. Gillette pikte op beide in door het gezegde ‘boys will be boys’ met de grond gelijk te maken. Voor de gelegenheid veranderden ze hun dertig jaar oude slogan ‘the best a man can get’ in ‘the best a man can be’.

De podcasts van De Standaard