12/03/2019 - Cultuur en Media
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook gplus nextprevshare twitter video

Presentator Erik Van Looy. Lies Willaert

Televisie

Boetes voor reclame in ‘De slimste mens’

De zender Vier moet boetes van respectievelijk 20.000 en 10.000 euro betalen omdat het de Vlaamse reclameregelgeving heeft overtreden in De slimste mens. De grootste boete krijgt de zender omdat hij een sponsorend biermerk bevoordeelde. In een filmpje tijdens de ronde ‘Open Deur’ in de quiz van 25 oktober 2018 waren flesjes van biermerken te zien. Een flesje van het merk Hapkin kwam langer en prominenter in beeld. Dat merk wordt gemaakt door Alken-Maes, dat ook sponsor was van de quiz. Uit het onderzoek van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) bleek dat dit een bewuste redactionele keuze was die rekening hield met de sponsorovereenkomst. Aanvankelijk zouden de programmamakers een biermerk van een concurrent gebruiken, maar de zender zou expliciet gevraagd hebben om dat te veranderen naar het merk van de sponsor. Bij gesponsorde programma’s mag de inhoud echter niet worden beïnvloed door de sponsor. De zender ging ook op 11 december 2018 in de fout. Die dag werd een sponsorboodschap van Aldi uitgezonden die niet in overeenstemming was met het mediadecreet. De zender legt zich neer bij de boetes. (adm)