Foto: REUTERS

Huawei in grote advertentie: ‘Geloof niet alles wat je hoort’

Huawei probeert met een paginagrote advertentie in ‘The Wall Street Journal’ zijn besmeurde imago op te krikken. Met succes. Duitsland zou de deur op een kier zetten.

Het Chinese telecombedrijf Huawei heeft vandaag een paginagrote verzoenende advertentie geplaatst in de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. “Geloof niet alles wat je hoort en kom bij ons op bezoek’, staat in de open brief aan Amerikaanse media.

Wereldwijd charmeoffensief

Huawei-topvrouw Catherine Chen schrijft daarin dat de Amerikaanse regering ‘enkele misverstanden’ de wereld in heeft geholpen over het bedrijf. Met de open brief wil ze ‘meer onderling begrip kweken’, klinkt het.

De paginagrote advertentie is een nieuwe, opmerkelijke stap in een wereldwijd charme-offensief van Huawei, dat weerwerk moet bieden aan de aanhoudende beschuldigingen door de Amerikaanse overheid. Washington is bang dat China de vooruitstrevende 5G-apparatuur van Huawei zal gebruiken om het Westen af te luisteren en later zelfs mogelijk te saboteren.

Duivel in wijwatervat

Daarom voerden de VS de voorbije weken wereldwijd een grootschalige diplomatieke campagne in de hoop zo veel mogelijk landen ervan te overtuigen geen netwerkapparatuur van Huawei te kopen. Ook al is er vandaag geen tastbaar bewijs van mogelijke spionageactiviteiten door de Chinese telecomreus.

Maar Huawei verdedigt zich als een duivel in een wijwatervat. Bovenop de advertentiecampagne, liet de doorgaans mediaschuwe eigenaar en ceo Ren Zhengfei zich de voorbije maanden meermaals interviewen door Westerse media. Daarin liet hij strijdvaardig verstaan dat ‘de VS de wereld niet controleert’ en dat ‘5G zonder Huawei hetzelfde is als de Premier League zonder Manchester United’.

Propagandamachine

En ook op het thuisfront lijkt de propagandamachine stilaan op toerental te komen. In een veelbekeken video met de titel ’Huawei is prachtig’ bejubelen Chinese kinderen mobieltjes van het bedrijf en de trots die de onderneming China heeft gebracht. Toeval of een bewuste imagocampagne? Huawei zelf beweert alvast niet van de video te hebben geweten totdat die verscheen op social media.

Ondertussen komt de deadline voor de 5G-veilingen in een aantal Europese landen met rasse schreden dichterbij. In Duitsland bijvoorbeeld is die al gepland op 19 maart. En ook daar lijkt een en ander te bewegen.

Nieuwe veiligheidsvereisten, geen verbod

Volgens de krant Handelsblatt gaat het Duitse Federale Bureau voor Informatiebeveiliging (BSI) en het Federale Netwerk Agentschap nieuwe vereisten publiceren voor 5G-netwerkbeveiliging voor leveranciers van netwerkapparatuur. Huawei zou de nieuwe regels ook moeten respecteren, maar zou niet worden uitgesloten van de bedrijven die aan 5G-netwerken bouwen. Van een ban op Huawei, zou dus geen sprake zijn.

De podcasts van De Standaard