• De AAIB deelde in het rapport ook nieuwe onderwaterbeelden van het wrak.

‘Vliegtuig Sala verloor in 20 seconden honderden meters hoogte’

De piloot die voetballer Emiliano Sala vervoerde tijdens hun fatale vlucht, had geen licentie voor commerciële vluchten. Dat staat in een voorlopig rapport van de Britse Air Accidents Investigation Branch (AAIB). Daarin wordt ook gesuggereerd dat het vliegtuig bijna verticaal naar beneden vloog voor de crash.

Het vliegtuig dat in het Kanaal neerstortte met Emiliano Sala, voetballer van Cardiff City, en piloot David Ibbotson aan boord, viel in een tijdspanne van 20 seconden ‘duizenden voet’ naar beneden. Dat staat in het voorlopig rapport dat de onderzoekers van de AAIB bekendmaakten. De plotse val vond plaats enkele minuten nadat de piloot had gevraagd om te mogen dalen en daarop een bocht van 180 graden maakte.

Het vliegtuigje van het type Piper Malibu werd op de zeebodem gevonden op 30 meter van de plaats waar het voor de laatste keer was geregistreerd door de radar op een hoogte van 1.600 voet (488 meter). Dat wijst er volgens de onderzoekers op dat het vliegtuig in de laatste momenten voor de crash bijna verticaal naar beneden vloog.

In het voorlopige rapport staat nog geen conclusie over de oorzaak van het ongeval. De piloot zou echter vier minuten eerder gevraagd hebben om te mogen dalen, om zo bewolking te ontwijken en een goed zicht te behouden.

Commerciële vlucht?

De AAIB bevestigt dat piloot Ibbotson een private licentie had, wat betekent dat hij geen geld mocht vragen om passagiers te vervoeren. Ibbotson kon enkel mensen vervoeren binnen de Europese Unie als het ging om een systeem van kostendeling. Daarbij kunnen piloten vlieguren verzamelen en de kosten voor onder andere brandstof delen met de passagiers.

Ibbotson had eerder met dat systeem passagiers vervoerd. Of dat ook bij Sala het geval was, en of de licentie van Ibbotson op het moment van de crash nog geldig was, wordt nog door de AAIB onderzocht.

Het lichaam van de piloot kon, in tegenstelling tot dat van Sala, nog steeds niet gevonden worden. Eerder werd een poging gedaan om het vliegtuigje uit het water te krijgen in de buurt van het eiland Guernsey, maar die poging moest gestaakt worden door het slechte weer. De AAIB deelde in het rapport ook nieuwe onderwaterbeelden van het wrak.

Bron: The Guardian, BBC

De podcasts van De Standaard