• De plaats van het ongeval.

Brommobiel met vier meisjes botst frontaal op SUV: twee meisjes overleden

Bij een zwaar verkeersongeval in Sint-Genesius Rode zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee meisjes om het leven gekomen. Twee andere meisjes raakten zwaargewond.

De vier meisjes zaten in een Aixam, een elektrische brommobiel waar je vanaf 16 jaar in mag rijden. Rond 01.15 uur botsten zij met het wagentje frontaal op een SUV ter hoogte van de kruising met de Lindenlaan.

De 18-jarige bestuurster uit Lasne draaide volgens een getuige plots naar links om de Lindenlaan in te rijden, waardoor een Volvo die uit de tegenovergestelde richting kwam en bestuurd werd door een 61-jarige man uit Waterloo, frontaal op de Aixam inreed. De voertuigen zijn enkele meters verder tot stilstand gekomen.

De passagier vooraan, een 15-jarig meisje uit Lasne, overleed ter plaatse. De bestuurster werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed ze aan haar verwondingen.

Hoewel het voertuig maar voorzien is voor twee personen, zaten er in de koffer nog twee meisjes van 16 jaar uit Sint-Genesius-Rode en Lasne. Zij werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht maar zijn niet in levensgevaar. De man in de Volvo was lichtgewond.

Het parket stelde een autodeskundige, wetsarts en het labo aan om de nodige vaststellingen te doen. Beide voertuigen werden gerechtelijk getakeld voor verder onderzoek, maar voorlopig wijst alles erop dat de Aixam onverwacht naar links draaide en de Volvo het voertuig niet meer kon ontwijken.

Het parket wijst er ook op dat een brommobiel maar voorzien is voor twee personen terwijl er vier inzittenden waren.

Een brommobiel is eigenlijk een uitgebouwde bromfiets op vier wielen – maximale snelheid 45 km per uur – die zich toch tussen het gewone autoverkeer beweegt. Oudere bestuurders hoeven zelfs geen rijbewijs te hebben. Voor jongere bestuurders volstaat een rijbewijs A3, zoals voor een bromfiets. 

'Geen gevaar voor anderen, wel voor zichzelf'

Drie jaar geleden onderzocht veiligheidsinstitiuut Vias al eens de aanwezigheid van brommobielen op onze wegen. 'Ze vormen niet zozeer een gevaar op de weg voor anderen, maar wel voor zichzelf', zo luidde de conclusie toen. 'De bouw en het lichte koetswerk van de brommobiel verhogen de kwetsbaarheid van de inzittenden.'

Een van de grote risico’s is de gelijkenis met echte auto’s. ‘Vanop een afstand zijn ze niet te onderscheiden, wat andere bestuurders kan misleiden’, stelde Vias toen.