Foto: BELGA

Vakbond vreest ‘nog meer sociale dumping’ bij callcenters

De socialistische vakbond vreest dat de herstructurering bij Proximus gevolgen zal hebben voor meer dan 1.500 mensen die rechtstreeks voor Proximus werken in verschillende callcenters in België.

‘De herstructurering bij Proximus mag geen excuus zijn om de competitiviteit in de sector nog verder op te drijven’, stelt BBTK.

Om te besparen wil Proximus vragen aan zijn externe callcenters om over te schakelen op ‘meer kostenefficiënte werkmodellen’ in het buitenland. Tot nu toe werkt Proximus enkel vanuit België. ‘Proximus stimuleert dus verder de sociale dumping’, meent BBTK. De werknemers van de externe callcenters die voor Proximus werken, zitten volgens BBTK nu al in een ‘bijzonder kwetsbare positie’. Het grootste deel zou met een interimcontract werken.

De vakbond wil dat de werknemers van de callcenters die in onderaanneming werken, worden beschermd net zoals het eigen personeel van Proximus. ‘De BBTK zal in geen geval naakte ontslagen aanvaarden’, klinkt het in een persbericht. ‘Het kan niet zijn dat ook deze werknemers het slachtoffer van slecht management zijn (van de callcenterbedrijven zelf en van Proximus) of dat de hoofdaandeelhouder, de regering, dit laat betijen.’

Dat telecombedrijven klanten te woord staan vanuit het buitenland, is niet ongebruikelijk. Orange, een concurrent van Proximus, schakelt bijvoorbeeld naast eigen en externe callcenters in België ook callcenters in Frankrijk, Marokko en Tunesië in. Die helpen niet enkel Franstalige maar ook Nederlandstalige klanten, zegt Orange-woordvoerster Annelore Marynissen. ‘We kijken er wel heel streng op toe dat ze het Nederlands machtig zijn’, zegt ze.

Bron: BELGA