Foto: afp

Klagen over larve in friet? Laster!

De rechtbank van Luik heeft zich gebogen over een zaak van een uitbaatster van een Quick-restaurant tegen een ontevreden klant.

De beklaagde kocht op 13 maart 2017 in de drive-in in Seraing een menu. Thuisgekomen zou zijn dochter een larve gevonden hebben in het zakje friet. De man filmde het beestje en zette het filmpje op Facebook. In drie dagen tijd werd de video 132.000 keer aangeklikt. Op vraag van de uitbaatster werd het verwijderd.

De bal ging pas echt aan het rollen, toen mensen die het filmpje gezien hadden een klacht indienden, waarop het fastfoodrestaurant het Voedselagentschap over de vloer kreeg. Dat stelde een gunstig rapport over de hygiëne op. De uitbaatster vindt dat zij het slachtoffer is van een lastercampagne. Ze stelt dat haar omzet met 30 tot 40 procent gedaald is door de zaak en eist een schadevergoeding.

Volgens de advocaten van beide partijen kan het vonnis een mijlpaal zijn in de rechtspraak over klachten op sociale media.

Een uitspraak valt op 27 november.

De podcasts van De Standaard