
Facebook overweegt mensen te laten betalen om geen advertenties te zien
Mark Zuckerberg en co. onderzoeken of er gebruikers zijn die zouden betalen om niet langer advertenties te zien op hun Facebook-pagina. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van informatie van ingewijden.
Advertenties op sociale media zijn voor velen een doorn in het oog, maar zouden we ook betalen om ze niet langer te zien verschijnen? Facebook vond het alvast een marktonderzoek waard om te zien of een abonnementsformule zonder advertenties meer mensen over de streep zou trekken om zich aan te sluiten bij hun netwerk.
Zuckerberg heeft dat in het verleden al onderzocht, maar na het recente datalek met Cambridge Analytica en getroffenen die nadien getarget werden met politieke advertenties, zou het idee opnieuw op tafel zijn geplaatst. Vooral om het vertrouwen van zijn gebruikers terug te winnen, vertellen ingewijden anoniem aan Bloomberg.
Facebook zelf wil geen commentaar geven op het bericht. Volgens Bloomberg haalde het bedrijf van Zuckerberg vorig jaar 41 miljard dollar inkomsten binnen door advertenties te verkopen gebaseerd op gebruikersgegevens.
Zuckerberg en coo Sheryl Sandberg hebben het gratis advertentiemodel van Facebook altijd verdedigd omdat het toelaat dat iedereen op Facebook kan, ongeacht inkomensniveau. Tegelijk werd de deur naar een betalend model steeds op een kier gehouden. Al heeft Zuckerberg tijdens zijn verhoor in de Amerikaanse Senaat benadrukt dat er altijd een gratis versie van Facebook zal bestaan.