
Barbie kruipt in de huid van 96-jarig stijlicoon Iris Apfel
Barbie kent intussen meer gedaantes dan er outfits in haar kast hangen. Fabrikant Mattel lanceerde op Internationale Vrouwendag negentien barbiepoppen gemodelleerd naar levensechte rolmodellen, en daar komt er nu nog eentje bij, van het 96-jarige stijlicoon Iris Apfel.
Iris Apfel, een voormalig interieurontwerpster die bekendstaat om haar excentrieke stijl en nooit het huis verlaat zonder oversized zonnebril en een rits armbanden aan de pols, wordt straks een verzamelobject. Speelgoedfabrikant Mattel heeft woensdag de barbieversie van het 96-jarige stijlicoon voorgesteld, gekleed in een groen Gucci-pak dat ze ook draagt op de cover van haar boek.
Fans zullen deze miniversie van Apfel voorlopig niet in huis kunnen halen, want haar barbiepop blijft een uniek object. Mattel zal later dit jaar wel een versie van de pop lanceren die haar outfit en look duidelijk heeft laten inspireren door de flamboyante fashionista.
Apfel was de voorbije jaren onder meer het gezicht van de kledingketen & Other Stories, het cosmeticalabel MAC en het automerk Citroën. Het Metropolitan Museum wijdde in 2005 een overzichtstentoonstelling aan haar en in 2015 was ze ook te zien op het grote scherm, dankzij documentairemaker Albert Maysles.