17/01/2018 - Economie
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Kranten- en tijdschriftenkiosk, Parijs, 1954. Roger-Viollet

Vrouwenbladen als Libelle en Flair leken eerst te ontsnappen aan de kaalslag in de tijdschriftensector, maar kampen nu ook met sterk dalende verkoop-cijfers. De vraag is of die trend nog te keren is.

Vrouwenbladen hebben tijdgeest mee, nu nog lezers

BrusselHet Vlaamse weekblad Libelle, ooit Het Rijk der Vrouw genoemd, haalde samen met zusterblad Femmes d’Aujourd’hui vorig jaar een oplage van goed 245.000 exemplaren, zonder Franstalige hulp zo’n 172.000. Dat is bijna een halvering sinds 2011. Nog erger is het gesteld met Flair: bijna 170.000 in 2011 voor de Vlaamse uitgave, net geen 50.000 vorig jaar. Dat zijn dramatische cijfers, die Sanoma enkele jaren geleden al deden besluiten de bladen in de etalage te zetten. Toen was niemand geïnteresseerd: te duur, te weinig winstgevend. Sanoma besloot dan maar de bladen eerst te saneren en dan een nieuwe poging te wagen, wat nu dus gelukt is.


In het nieuws