Weg met examenstress: dit kan u als ouder doen om uw kind bij te staan

De examenperiode staat straks opnieuw voor de deur, en dat betekent heel wat stress, voor jongeren én hun ouders. Maar hoe vul je als ouder die rol het best in om het gezin heelhuids door de examenperiode te loodsen?

Heel wat ouders blijven tijdens de examenperiode thuis voor hun kinderen. In de eerste plaats omdat ze niet willen dat hun kind alleen thuisblijft en omdat ze een oogje in het zeil willen houden om te controleren of hun kind met de neus in de boeken zit en niet aan het gamen is of wordt afgeleid door de smartphone. Anderen helpen hun kinderen ook effectief met het ordenen van de cursussen of overlopen van de leerstof. Tien tips voor alle ouders om de examenperiode zonder kleerscheuren te overleven.

1/ Stel samen een examenrooster op: het is belangrijk om het overzicht te bewaren, structuur kan tijdens de examens een houvast bieden aan je kind. Daarnaast is het ook goed dat je als ouder interesse en betrokkenheid toont.

2/ Voorzie gezond eten: wie studeert, krijgt vlugger honger. Zorg voor een stevig ontbijt, evenwichtige en gevarieerde maaltijden. Laat je kind voldoende tijd nemen om te genieten van een rustige maaltijd.

3/ Geef je kind voldoende ruimte: zorg voor een studeerplek waar je kind zich goed voelt. Voor de een kan dat de keukentafel zijn, anderen studeren liever op hun kamer. Zorg steeds dat de studeerplek vrij is van zo veel mogelijk afleiding en dat ze voldoende verlicht en verlucht is.

4/ Maak afspraken over het gebruik van de smartphone: we zijn vandaag allemaal vergroeid met onze smartphone. Bij kinderen is die dan ook de grootste bron van afleiding bij het studeren. Spreek af om het toestel op een bepaalde plek in huis te laten liggen, waar het alleen mag worden geraadpleegd tijdens de pauzes. De smartphone afnemen is een slecht idee: het is belangrijk dat kinderen steun kunnen vinden of raad vragen aan klasgenoten en vrienden.

5/ Hou je kind in topconditie: zorg dat ze op tijd in bed kruipen, voldoende slaap is nodig om de leerstof te verwerken. Stimuleer hen ook om af en toe naar buiten te gaan, bijvoorbeeld voor een korte wandeling, want dat verhoogt hun concentratie.

6/ Luister naar je kind: vraag op tijd en stond wat hij/zij van jou verwacht of graag zou willen. Soms kan een babbel tussendoor al voldoende zijn om even te ontstressen en er opnieuw tegenaan te gaan.

7/ Hou het luchtig buiten het studeren: de gesprekken in de examenperiode hoeven niet steeds over de examens te gaan. Haal de druk van de ketel door ook voldoende oog te hebben voor de alledaagse dingen.

8/ Een beetje verwennerij mag: verras je kind met een klein gebaar, zoals de lievelingsmaaltijd klaarmaken. Toon naast de extraatjes ook interesse in de leerstof zonder al te veel vragen te stellen. Je kind zal zich gesteund voelen en ervaren dat er ook ‘leuke’ kanten zijn aan een examenperiode.

9/ Neem tijd voor jezelf: als je zelf onder stress staat, straalt dat af op de andere gezinsleden. Voel je de druk ook bij jou toenemen? Neem dan even afstand. Kinderen staan in deze periode erg onder druk, het kleinste vonkje kan dan tot discussies leiden.

10/ Leg de nadruk niet te veel op het presteren: belangrijk is vooral de inspanning die je kind levert om een goede prestatie neer te kunnen zetten. Overloop subtiel wat er gebeurd is, wanneer je kind zakt voor een examen. Focus op wat wél goed gegaan is om het zelfvertrouwen te stimuleren.

Bron: Go!ouders, gezondheid.be