Foto: BELGA

‘Vlaamse overheid te vaak op het vliegtuig, zelfs naar Rotterdam’

De Vlaamse overheid maakte in 2016 in totaal 1.245 keer gebruik van het vliegtuig voor dienstreizen. Dat is gemiddeld vijf vliegtuigreizen per werkdag. Te vaak kiest de overheid ook bij korte verplaatsingen naar Parijs, Londen of Rotterdam voor het vliegtuig.

Uit die cijfers blijkt dat er gemiddeld vijf keer per werkdag iemand van de Vlaamse overheid op het vliegtuig stapt. Dat gebeurt niet alleen voor verre buitenlandse reizen, maar ook voor verplaatsingen naar bijvoorbeeld Londen, Parijs, Frankfurt of Rotterdam.

‘Dat kan duurzamer’, meent Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A), die de cijfers heeft opgevraagd bij minister-president Geert Bourgeois. ‘De reflex om de trein te nemen zit duidelijk nog onvoldoende ingebakken bij het organiseren van buitenlandse dienstreizen.’

In totaal werden er 82 vliegtuigverplaatsingen gedaan naar bestemmingen die op minder dan zes uur met de trein te bereiken zijn. De trein is in die gevallen een duurzamer alternatief.

Duurzaamheidstoets

SP.A pleit daarom voor een ‘duurzaamheidstoets’ voor internationale dienstreizen bij de Vlaamse overheid. Hij spreekt daarbij van de ‘drie V’s’: vermijden van uitstoot, verminderen van uitstoot en de vervuiler betaalt voor niet-vermijdbare uitstoot.

‘Kijk eerst of je een verplaatsing kan vermijden door gebruik te maken van video-streaming of conference calling’, stelt Vandenbroucke voor. ‘Is een verplaatsing nodig, kies dan consequent voor de trein als de bestemming op minder dan zes uur reizen ligt. De CO2-uitstoot van een trein is tot 20 keer lager dan die van een vliegtuig. Is een vliegtuigreis nodig, dan moet er een compensatiebedrag gestort worden in een klimaatfonds van de Verenigde Naties.’

Vandenbroucke heeft die suggestie in een voorstel van resolutie gegoten.

Bron: BELGA

De podcasts van De Standaard