Foto: Jimmy Kets

Sociaal werk in lessenpakket katholiek onderwijs

Het katholiek onderwijs is voorstander van het inbouwen van ‘sociale projecten’ in het lessenpakket van het secundair onderwijs. Leerlingen worden dan begeleid bij hun deelname aan sociale initiatieven en projecten met bijvoorbeeld ouderen, personen met een handicap of vluchtelingen.

Die ‘Community Service Learning’ projecten moeten zo opgevat zijn dat er ook flink uit geleerd wordt: jongeren moeten leren zich er engageren, omgaan met kwetsbare mensen, zorgen, sociale vaardigheden...Topman Lieven Boeve ziet dit perfect passen in het concept van de katholieke dialoogschool dat hij propageert.

De katholieke scholenkoepel rondt de voorbereiding van een plan van aanpak en van navorming voor leerkrachten daarover af. De eerste scholen die dit willen, kunnen wellicht volgend schooljaar al starten, in 2017-2018.

Het is meer dan vrijwilligerswerk, omdat het is ingebouwd in de lessentabel. De jezuïetencolleges hebben al lang dergelijke projecten voor al hun leerlingen in het laatste en voorlaatste leerjaar.

In de Vlaamse hogescholen en universiteiten is dit soort projecten - op academisch niveau - al massaal aan het doorbreken. De leraren- en de ingenieursopleidingen waren de voortrekkers.

Op een studiedag over Community Service Learning, dinsdag in de Universiteit Antwerpen, beloofden vicerectoren van de vijf Vlaamse universiteiten dat hun instellingen dergelijke projecten duurzaam gaan inbouwen in de curricula. In de Verenigde Staten van Amerika bieden 1.100 universiteiten Community Service Learning aan.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig

Aangeboden door onze partners
Aangeraden
Niet te missen