Nederlandse premier ziet overnameplannen Bpost niet zitten

De topman van Bpost sprak vanmorgen tijdens een toelichting van het overnamebod op PostNL de hoop uit dat iedereen zijn enthousiasme over de operatie. Dat lijkt niet echt het geval te zijn. De Nederlandse regering en de socialistische vakbond reageerden bijzonder kritisch.

De Nederlandse premier Mark Rutte is 'niet meteen enthousiast' over de plannen van bpost om het Nederlandse PostNL over te nemen. 'We hebben serieuze vragen. PostNL is een efficiënt werkend bedrijf dat goed zelfstandig kan voortbestaan', zo zei Rutte na afloop van de Vlaams-Nederlandse top in Gent.

Officieel stond het dossier bpost/PostNL niet op de agenda van de Vlaams-Nederlandse top, evenmin als het dossier rond de kerncentrale van Doel. Toch kreeg de Nederlandse premier er na afloop van de top een vraag over. Rutte geeft toe dat hij zelf weinig te zeggen heeft over de eventuele overname. 'PostNL is een beursgenoteerd bedrijf. In de eerste plaats is het een zaak van de aandeelhouders om een besluit te nemen over het bod.'

Toch lijkt de Nederlandse premier niet echt happig op een mogelijke overname. Hij sprak van 'een stap in de verkeerde richting'. Zo ziet hij het vooral niet zitten dat het Nederlandse PostNL opnieuw een overheid als grootaandeelhouder krijgt, terwijl het bedrijf net in het verleden de stap heeft gezet van staatsbedrijf naar privébedrijf.
 

Daarmee sluit Rutte zich aan bij de kritiek van zijn minister van Economie Henk Kamp. Die stelt dat PostNL het zelfstandig goed doet. De minister wees erop dat PostNL net als Bpost een staatsbedrijf was, maar dat bewust besloten is om het bedrijf opnieuw naar de markt te brengen. Bpost is nog voor 51 procent in handen van de Belgische overheid. Bij een succesvol overnamebod zakt het belang van de Belgische overheid wel tot 40 procent. De aandeelhouders van PostNL verwerven 21 procent van de aandelen Bpost.

 

Jean Pierre Nyns van de socialistische vakbond ACOD bestempelt het dan weer als een privatisering. 'En daar zijn wel absoluut geen voorstander van'. Hij heeft ook geen goed oog in het garanderen van de pensioenverplichtingen van PostNL. 'Dat is een molensteen rond de nek van het Bpost-personeel', stelt Nyns

De topman van Bpost, Koen Van Gerven, is zeer sterk overtuigd van de noodzaak van een samengaan van zijn bedrijf met PostNL. 'Nederland en België krijgen de kans om een leidende rol te spelen in de consolidatie van de postbedrijven in Europa'. Die consolisatie is volgens hem aan het versnellen. Vanmorgen tijdens een telefonische toelichting van het overnameplan verwees bij naar een recente aankondiging van Deutsche Post en het Britse UK Mail. 

Bpost is bereid om 2,825 euro cash per aandeel PostNL te betalen, plus 0,1202 aandelen Bpost per aandeel PostNL. Dat komt neer op 5,65 euro per aandeel of een premie van 31,6 procent tegenover de laatste koers van PostNL vóór het perslek van 1 november. Alles samen goed voor 2,50 miljard euro.

Kritiek uit Nederland

Maar volgens de Nederlandse zakenkrant Financieel Dagblad zijn analisten kritisch over de voordelen van een samengaan. Er is weinig overlap tussen de netwerken van beide bedrijven, waardoor er weinig kostenvoordelen te behalen zijn, argumenteren ze.

Maar bij Bpost blijven ze duidelijk geloven in de fusie. De nieuwe combinatie zou een leidende speler worden in Europa op het gebied van post, pakketten en logistieke dienstverlening in een potentiële markt van 28 miljoen inwoners. Bpost denkt dat door het samengaan de dalende postvolumes beter opgevangen kunnen worden en dat de groei zal toenemen inzake pakjes en logistieke dienstverlening.

Het postbedrijf zegt dat het ook financieel erg zinvol is omdat de winst per aandeel betekenisvol zal toenemen, net zoals het dividend.

Unieke fusie

Opvallend is dat Bpost forse banengroei belooft. De nieuwe combinatie zou 3.200 extra voltijdse jobs creëren dankzij de grotere slagkracht en investeringsmogelijkheden, laat Bpost-topman Koen Van Gerven weten. De nieuwe jobs komen in de pakjes en de logistieke dienstverlening.

'Dit zou de eerste fusie zijn waar extra banen bij komen', stelt Andre Mulder van Kepler Cheuvreux.

Bron: Belga

De podcasts van De Standaard