Foto: ap

Lagere prijzen helpen Prada uit de put

Goed nieuws voor fashionista’s die azen op een handtas van Prada: het Italiaanse luxelabel gaat ook in de toekomst zijn prijzen verlagen. De redenen? Tegenvallende cijfers en beter willen inspelen op de veranderingen in het modelandschap.

De voorbije jaren waren behoorlijk woelig voor het modelabel, vooral de Chinese verkoopcijfers stelden enorm teleur. Het bedrijf zag zijn winstcijfers aan een recordtempo slinken en in april 2016 kondigde het label de laagste winstcijfers ooit aan.

Om het probleem aan te pakken, dokterde het modebedrijf een nieuwe strategie uit: minder winkels openen en de prijzen van producten aanpassen. Dat plan werkt, want een bedrijfsanalyse van deze zomer toont aan dat Prada tassen in de onlinewinkel goedkoper aanbiedt en de rest van de accessoires financieel toegankelijker maakt.

Dat loont, want de winst is volgens de analisten alweer met achttien procent gestegen. Dankzij het succes zullen de verlaagde prijzen in de toekomst hetzelfde blijven. Een voorbeeld: een handtas die vroeger algauw 1.500 euro kostte, heb je nu al voor 600 euro.

Het merk gaat tegelijk ook de strijd aan met concurrenten zoals Louis Vuitton en Burberry en maakt handtassen in verschillende uitvoeringen beschikbaar. De helft van de handtassen in de collectie bestond twee jaar geleden nog niet. Meer nog: elk model is tegenwoordig verkrijgbaar in meer dan twintig verschillende versies. Voor ieder wat wils.