
Na hipster Barbie, nu ook mipster Barbie
Fabrikant Mattel lanceerde vorige week een nieuwe lijn Barbies, met verschillende huidtypes en ‘realistischere’ vormen. Maar een Barbiepop met hoofddoek zat nog niet in het aanbod, iets waar de 24-jarige Nigeriaanse Haneefah Adam dan maar zelf voor heeft gezorgd.
De hipsterversie van Barbie mag Instagram dan wel de rug hebben toegekeerd, maar er is een nieuwe populaire account van de Barbiepop opgestaan: hijarbie, oftewel een samentrekking van hijab en Barbie.
Bedenkster Haneefah Adam, die ook een eigen lifestylelabel heeft gelanceerd, kleedt de pop in mipsterwaardige outfits om daarna foto’s te posten op de account. Die outfits maakt ze zelf, veelal op basis van wat bekende blogsters dragen.
Adam hoopt dat moslimkinderen door speelgoed dat hun cultuur weerspiegelt (in plaats van hun Barbies te moeten kleden in kleding die ze zelf niet dragen) meer zelfvertrouwen krijgen in zichzelf.