Foto: BELGA
Libelle TV stopt, Story FM moet verhuizen

De Persgroep haalt Humo binnen

De Persgroep verwerft de titels Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya van Sanoma. Een 'strategische keuze’, klinkt het in een gezamenlijk persbericht. In de marge werd ook de stopzetting van Libelle TV en de verhuizing van Story FM aangekonigd.

Het Finse mediabedrijf Sanoma besliste vorig jaar haar media-activiteiten in België en Nederland strategisch en operationeel als één geheel aan te sturen onder de naam Sanoma Media BeNe. In een gezamenlijk persbericht van Sanoma en De Persgroep klinkt het dat bij de eersten ‘na grondige reflectie de beslissing genomen [werd] om in België de focus te leggen op de domeinen Vrouwen en Home&Deco.’

Dat vergt volgens de ceo’s van beide uitgeverijen investeringen, en daarom werd beslist Humo, Story en TeVeblad te verkopen aan De Persgroep. 'Die bladen sluiten nauw aan bij de nieuws- en entertainmentmedia die we al in huis hebben, zegt Koen Verwee, CEO van De Persgroep in een reactie aan De Standaard. 'Het is een moeilijke, krimpende markt maar er zullen altijd kopers van die magazines blijven. Daarom gaan we er ook in investeren en aan de toekomst bouwen. Iedereen zal daar nieuwe energie kunnen uitputten.'

'Vrouwen centraal'

Verwee ziet bovendien 'mooie kansen om met sterke titels succesvolle digitale media te bouwen. Daar gaan we werk van maken, samen met onze nieuwe medewerkers.'

Henk Scheenstra, ceo van Sanoma Media Belgium verdedigt de keuze om op de domeinen Vrouwen en Home&Deco verder te gaan. 'Zo is Libelle/Femmes d’Aujourd’hui nu reeds het belangrijkste vrouwenweekblad en Feeling/Gael het meest vooraanstaande vrouwenmaandblad in België. Onze lezers, en in het bijzonder vrouwen, staan hiermee centraal en zijn het uitgangspunt in onze aanpak. Door te focussen op deze domeinen zullen we nog beter onze missie kunnen vervullen.’

De transactie zal snel aangemeld worden bij de Belgische mededingingsautoriteit. Tot de goedkeuringsbeslissing zullen de betrokken titels verder uitgegeven worden door Sanoma.

Sanoma leed in het eerste kwartaal van dit jaar nog een nettoverlies van 8,3 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een nettowinst van ruim 126 miljoen euro. Op het einde van vorig jaar klonk het nog dat De Persgroep, zoals ook Roularta, had afgehaakt voor een overname van de bladen van Sanoma. Maandenlang werd ervan uitgegaan dat die titels een toekomst tegemoet gingen bij Roularta en/of De Persgroep. De toekomst voor het Sanoma-personeel zag er door een kwakkelende verkoop plots weer erg onzeker uit.

Exit Libelle TV en Story FM

In de marge van de deal maakte Sanoma Media Belgium ook nog bekend dat de digitale zender Libelle TV vanaf 1 juli van het scherm verdwijnt. De zender werd midden augustus 2013 gelanceerd en bereikt maandelijks 1,5 miljoen kijkers. 'On track', zegt verantwoordelijke Anouk mertens. Maar omdat het kijkgedrag van de consument meer en meer neigt naar online video, zal Sanoma 'verder investeren in online video', omdat in deze platformen meer 'winstgevende groei kan gerealiseerd worden'.

Ook Story FM heeft niet langer een toekomst binnen de Belgisch-Nederlandse tak van Sanoma. 'Story FM moet in andere handen komen. We gaan op zoek naar een goed platform waarin Story FM tot zijn recht kan komen', aldus nog Scheenstra. Volgens Koen Verwee zijn er evenwel geen gesprekken met De Persgroepover de radiozender.

Oplage magazines: 
Humo oplage:115.722 in 2014 t.o.v. 128.199 in 2013 (-13 procent)
Story oplage: 103.588 in 2014 t.o.v. 122.236 in 2013 (-18 procent)
Vitaya oplage: 45.718 in 2014 t.o.v. 49.276 in 2013 (-7 procent)
Teve-blad oplage: 163.980 in 2014 t.o.v. 129.468 in 2013 (+25 procent) 
Bron: eigen berichtgeving, belga