Sanoma in het rood in eerste kwartaal

Het Finse mediabedrijf Sanoma heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies geleden van 8,3 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een nettowinst van ruim 126 miljoen euro. Dat heeft Sanoma, in België eigenaar van onder meer Humo, Libelle, Flair en Story, bekendgemaakt.

De omzet daalde met 13,3 procent tot 380 miljoen euro. Rekening houdend met veranderingen in de groepsstructuur bedroeg de omzetdaling 3,8 procent.

Vooral in Finland ondervond Sanoma tegenwind, terwijl de activiteiten in België en Nederland (Media BeNe) ‘redelijk goed presteerden in een moeilijke markt’.

Het mediaconcern verwacht voor het hele jaar een omzetdaling in de lijn van 2014. De (voor veranderingen aangepaste) omzet daalde toen met 3,7 procent. De operationele winstmarge wordt geschat op of boven het niveau vorig jaar, namelijk 6,2 procent van de netto-omzet.

Vanaf 2016 zou de omzet opnieuw organische groei moeten vertonen.

Bron: BELGA