Foto: put

Nederlandse tak neemt touwtjes in handen bij Sanoma België

Sanoma gaat de Belgische en Nederlandse activiteiten samenvoegen in een nieuwe bedrijfseenheid. Dat komt omdat er geen overnemer is gevonden.

Het Finse mediabedrijf rondt zo de ‘strategische heroriëntatie’ af die een jaar geleden aangekondigd werd, en waarbij ook met kandidaat-overnemers gepraat werd. Over de mogelijke gevolgen voor de organisatie of het personeelsbestand wil Sanoma nog niets kwijt. ‘Er liggen een aantal hypotheses op tafel die nu gevalideerd zullen worden.’ Sanoma geeft onder meer de bladen Humo, Flair, Libelle en Story uit.

Op 1 januari wordt het gecombineerde mediabedrijf opgericht. Dat zal geen Belgen tellen op het allerhoogste echelon. De topman van de Nederlandse activiteiten, Peter de Mönnink, wordt de nieuwe CEO. Henk Scheenstra, momenteel operationeel directeur (COO Content Media) in Nederland, is aangesteld als voorzitter van Sanoma Media Belgium en zal er de dagelijkse leiding hebben.

De huidige CEO in België, Hans Cools, zal het bedrijf in februari, na een overgangsperiode, naar eigen zeggen op eigen initiatief verlaten. Hij geeft zijn verantwoordelijkheden door aan Scheenstra en huidig financieel topman Yves Berlize, die COO wordt. Berlize wordt verantwoordelijk voor het ‘groeiprogramma‘ van de Belgische tak.

‘We geloven dat het samenbrengen heel wat groeiopportuniteiten met zich meebrengt, die zullen we exploreren’, zegt Hans Cools. Ook de synergieën tussen beide bedrijven op operationeel vlak worden onderzocht. Hypotheses worden onderzocht, en vervolgens gevalideerd, luidt het. ‘Pas dan kunnen we zeggen wat de impact is op de organisatie, de afdelingen en de mensen’, zegt Cools. ‘De Belgische activiteiten blijven sowieso in Mechelen.’

De Standaard schreef eerder al dat de twee overnamekandiaten De Persgroep en Roularta hadden afgehaakt. Nu bevestigt Sanoma dat gesprekken op niets zijn uitgedraaid, al noemt het bedrijf geen namen.

‘We hebben met een heel aantal kandidaten gesprekken gevoerd, nog tot in een heel recente fase’, zegt de afscheidnemende topman in België. Verkopen of bij Sanoma blijven, bleven altijd opties, verzekert Cools. ‘We zijn parallel blijven kijken hoe we bij Sanoma konden blijven. We hebben alles opties vergeleken. Vanuit strategisch, financieel en groeiperspectief was dit het beste.’ 

Cools verwacht dat het 450-tal medewerkers in België in de eerste plaats ‘opgelucht’ zal reageren op het nieuws, nu de strategische review en dito onzekerheid beëindigd wordt. “In de komende weken” zullen de nieuwe vragen vanuit het personeel beantwoord worden.

In Nederland telt Sanoma zowat 1.700 mensen, inclusief de televisieactiviteiten van SBS (500). Het nieuwe bedrijf zal dus 2.150 mensen tellen. In België heeft Sanoma meer dan 35 bladen, in Nederland meer dan 20.

Bron: BELGA

De podcasts van De Standaard