Foto: BELGA

Tijdschriften nekken Sanoma

Sanoma heeft in het tweede kwartaal een omzet gedraaid van 533,1 miljoen euro, of 4,5 procent minder dan het kwartaal ervoor. De operationele winst (exclusief bijzondere posten) daalde met 2,6 procent tot 66,3 miljoen euro. Vooral de dalende printverkoop en het afstoten van tijdschriften speelden het Finse mediaconcern parten.

Sanoma, in België uitgever van bladen als Humo, Story en Flair, zag de printverkoop het voorbije kwartaal verder dalen. Daartegenover stond een stijgende omzet met 7 procent uit ‘nieuwe media’.

Ook de herstructureringen binnen de Finse mediagroep, waar de voorbije tijd veel banen verdwenen, spelen de kwartaalcijfers parten. De tijdschrifttitels die verkocht werden in Nederland - Playboy, Nieuwe Revu en Panorama - en Finland, wogen op de omzet.

In juni maakte Sanoma bekend dat het aandeel in het Belgische De Vijver media, moederbedrijf van productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders VIER en VIJF, aan Telenet verkocht wordt . Daarbij kom het weekblad Humo voor 100 procent in handen van de Finnen. Sanoma wil die deal in het volgende kwartaal finaliseren.

Het bedrijf wil de Belgische en andere activiteiten afstoten om zich in de toekomst te kunnen concentreren op de educatieve tak van het bedrijf en op de activiteiten in Nederland en Finland.

Bron: BELGA

De podcasts van De Standaard