Foto: herman ricour
Amper iets meer dan helft kijkt nog live

Helft Vlamingen spoelt reclame op tv door

Het kijkgedrag van de Vlaming in de jongste jaren fel veranderd. Amper iets meer dan de helft kijkt nog live naar een programma. Een studie onthult dat de helft van de Vlamingen reclame op tv door spoelt. 41 procent van de Vlamingen heeft intussen een tablet.

De Digimeter, de jaarlijkse doorlichting van het mediagebruik van de Vlaming, bevat opnieuw heel wat cijfers waar mensen in de Vlaamse mediasector van wakker zullen liggen.

De onderzoekers ondervroegen tussen april en september 3.500 Vlamingen. Slechts 56 procent zegt dat ze nog ‘dagelijks’ live naar televisie kijken, veel minder dan een jaar geleden (71 procent).

Precies de helft van de ondervraagden zegt dat ze dagelijks reclame doorspoelen. Dat aantal stijgt weliswaar amper in vergelijking met vorig jaar. Maar de kijkers blijken ondertussen erg gehecht aan die mogelijkheid.

21 procent van de Vlamingen zegt dat ze hun digitaal tv-abonnement zouden opzeggen als dat hen niet meer toelaat om (gratis) reclame door te spoelen. Daar staat tegenover dat 33,5 procent wél bereid is om iets te betalen om reclame door te spoelen. En 46 procent zou, als doorspoelen betalend wordt, niet meer doorspoelen en dus naar reclame kijken. Die cijfers zullen de zenders zeker aanzetten om door te duwen met hun plannen om doorspoelen betalend te maken.

Wat de zenders door digitale televisie verliezen aan reclame-inkomsten, hoopten ze terug te winnen via de opbrengst van video on demand. Maar voorlopig blijft dat ijdele hoop. Slechts 0,8 procent van de Vlamingen kijkt dagelijks naar een betalend programma.

41 procent van de Vlamingen heeft een tablet

De Digimeter signaleert enkele opmerkelijke verschuivingen in de media-apparatuur in de Vlaamse huiskamers. De desktopcomputer is al enkele jaren op de terugweg, voor het eerst gaat nu ook de laptop achteruit. Vooral het bezit van tablets is enorm gestegen: van 2 procent in 2010 naar ondertussen 41 procent van de Vlamingen. Een apparaat dat het veel minder goed doet, is de spelconsole. Gaming gebeurt nu vooral op computer, smartphone of tablet – in die volgorde.

Nog een opmerkelijke vaststelling uit de studie: het internet wordt steeds belangrijker als bron van nieuws. In het voorbije jaar zijn nieuwssites de kranten voorbijgestoken. Na radio en televisie zijn websites nu de derde belangrijkste bron van nieuws. 43 procent van de Vlamingen gebruikt dagelijks een nieuwssite, kranten komen op de vierde plaats (39 procent). Bij jongeren tussen 15 en 19 zijn sociale media als Facebook de voornaamste nieuwsbron.

Is uw kijkgedrag de voorbije jaren ook veranderd? Spoelt u reclame door? Betaalt u wel een keer om uitgesteld te kijken? Reageer via de 'Reageer'-knop bovenaan dit artikel.

In het nieuws
Niet te missen