Foto: ap

Modewereld is allesbehalve een vrouwenwereld

In de Amerikaanse modewereld is er geen sprake van een glazen plafond, wel van een stoffen. Dat stelt het rapport ‘Unraveling the fabric ceiling’ van het internationale consultancybedrijf PwC, waarover Quartz bericht. Amper 12,5 procent van de ceo’s bij kledinglabels is een vrouw.

PwC onderwierp alle modebedrijven uit de Fortune 1000, de ranglijst van de grootste Amerikaanse bedrijven, aan een onderzoek en kwam tot de conclusie dat amper 12,5 procent van de ceo’s vrouwen zijn. Daarmee deed de sector het nog slechter dan pakweg de ruimtevaart (20 procent) en de financiële wereld (18 procent).

Dat is een opvallend cijfer, zeker omdat vrouwen nog steeds de belangrijkste doelgroep zijn en het meeste geld uitgeven aan kleding. Volgens PwC zouden ze zelfs verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de omzet in de modewereld. Zelfs in de 61 bedrijven die zich alleen op vrouwenkleding richten, is de ceo in 75 procent van de gevallen een man.

Twee keer beter

De cijfers worden nog frappanter als je weet dat 80 procent van de afgestudeerden aan modescholen vrouwen zijn, maar in vele gevallen alleen opklimmen tot het middenkader. 'Bedrijven uit de Fortune 1000 die geleid worden door vrouwen doen het door de band genomen twee keer beter dan andere bedrijven', weet PwC.

Een eerder onderzoek van het magazine Glamour in samenwerking met de Council of fashion designers of America (de bond van Amerikaanse modeontwerpers) en het consultingbureau McKinsey & Company had al een gelijkaardig resultaat opgeleverd. PwC roept bedrijven daarom op om de raden van bestuur evenwichtiger te maken en te meten hoe groot de gendergelijkheid binnen hun bedrijf is.