Foto: Photo News

Duitse luchtverkeersleiders springen luchthaven van Luik bij

De Duitse luchtverkeersleiders hebben vannacht tussen 1.30 uur en 4.30 uur zes vluchten per uur begeleid van en naar de luchthaven van Luik. Door een sociaal conflict bij de lucht­verkeersleiders van Skeyes, dat al weken aansleept, was er een ­tekort aan personeel.

Het Belgische luchtruim werd daarvoor even uit­gebreid, waardoor er een corridor met Duitsland ontstond. Daardoor konden de Duitse luchtverkeersleiders vanuit Langen de vliegtuigen naar de Luikse luchthaven bedienen.

'Het is de eerste keer ooit dat die procedure wordt opgestart', zegt woordvoerder Dominique Dehaene van luchtverkeersleider Skeyes.

De beslissing komt er na een crisisvergadering op de luchthaven van Luik waar ook Skeyes aanwezig was. De procedure werd opgestart als troefkaart om tot een echt sociaal akkoord te komen. Indien nodig, kan de Luikse luchthaven de komende dagen opnieuw een beroep doen op Duitse luchtverkeersleiders. 

Er is een gelijkaardige procedure voor Charleroi, waarbij de Franse luchtverkeersleiders kunnen inspringen. Ook de gesprekken met de Britten zijn rond: de Britse luchtverkeersleiders mogen, indien nodig, bijspringen in Oostende. Voor de Antwerpse luchthaven zitten de gesprekken met Nederland in een finale fase. De luchthavens worden gekozen omwille van fysieke nabijheid.

Sociaal conflict

Er heerst al lang een sociaal conflict bij Skeyes. Het personeel is ontevreden over de hoge werkdruk en de arbeidsorganisatie. Alle Belgische luchthavens ondervinden – vooral ’s nachts – hinder. Het grootste slachtoffer is de luchthaven van Luik. Sinds 1 maart hadden de acties een impact op 400 cargovluchten. Dat zorgt volgens de luchthaven voor ‘een aanzienlijk verlies’. ‘Meer dan 10.000 banen zijn in gevaar door het conflict, dat de hele logistieke keten destabiliseert’, klinkt het. ‘Het is een economische ramp.’

Bron: Eigen berichtgeving