Foto: An Nelissen

Steeds meer scholen bestellen leraar bij... KBC

Al 1.300 keer bestelden scholen bij KBC gratis een bankier om voor de klas te staan. Ook al is kritiek daarop nooit veraf.

Het gros van de Belgen weet (te) weinig over geldzaken en beleggingen. En jongeren al helemaal niet. En dat terwijl financiële geletterdheid deel uitmaakt van de eindtermen. Twee jaar geleden wilde KBC daar naar eigen zeggen iets aan doen. En dus kunnen scholen sindsdien via Get-a-Teacher gratis een lesgever ‘bestellen’ bij KBC. Die lesgever is een KBC-medewerker, die door de bank werd geselecteerd en die persoonlijk een van inmiddels al vijf beschikbare financiële/economische lespakketten komt geven.

Glad ijs

De bank weet dat ze zich met Get-a-Teacher op glad ijs begeeft. De kritiek dat de gratis lessenpakketten vooral gebruikt worden om de jongeren op prille leeftijd aan zich te binden als klant, is immers nooit veraf. ‘There’s no such thing as a free lunch’, zei de bekende econoom Milton Friedman ooit. Daarom is het belangrijk te weten dat niet alleen KBC presentaties geeft, ook de neutrale toezichthouder FSMA kan aan scholen lesmateriaal ter beschikking stellen.

Maar voorlopig zien niet veel scholen daar graten in. Het initiatief kent volgens KBC dan ook steeds meer succes: vorig schooljaar werden er 758 aanvragen geteld en dit jaar zit het aantal al na amper enkele maanden op 542. De meeste van de in totaal 1.300 aanvragen komen volgens KBC uit de provincie Antwerpen, gevolgd door West-Vlaanderen.

80 lesgevers

En ook binnen KBC zelf groeit het enthousiasme. Het aantal lesgevers is gegroeid van 10 tot 80 in amper twee jaar tijd. Meestal jonge KBC-medewerkers die binnen hun werkuren overal in Vlaanderen les mogen gaan geven. Vorig jaar werden ze het meest gevraagd bij scholen van het Algemeen Secundair Onderwijs (ASO), dit jaar ziet KBC het grootste succes bij het Buitengewoon Secundair Onderwijs (BuSO).

KBC benadrukt dat Get-a-Teacher een gratis, compleet vrijblijvend aanbod is, dat inhoudelijk strikt gescheiden is van de commerciële communicatie van de moederbank. ‘In de lespakketten komen geen KBC-logo’s voor, noch worden KBC-producten of -diensten genoemd, laat staan gepromoot’, klinkt het formeel.