Foto: twitter/Stef Blok

Nederland maakt Brexit concreet met harig monster

‘De Nederlandse regering ziet de Brexit niet als de olifant in de kamer maar als gigantisch muppet-achtig monster liggend op een bureau.’ Dat onthoudt de BBC van deze vreemde foto van de Nederlandse minister Stef Blok.

Stef Blok, de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, heeft een enigszins bevreemdend beeld via zijn persoonlijke twitter-account gedeeld.

Op de foto staat de politicus onthutst met de handen in de lucht terwijl een blauw monster in suggestieve pose op zijn bureau ligt. De afbeelding komt met een waarschuwing: ‘Zorg dat Brexit jou niet in de weg zit…of ligt.’

De foto kadert in een grotere campagne rond de kwalijke gevolgen van de Brexit voor Nederlandse ondernemers. De actie wil in de eerste plaats bedrijven naar de Brexit Impact Scan lokken: een vragenlijst die hen attent moet maken op onvermoede effecten.

De bizarre tweet ontging ook de buitenlandse media niet. ‘De Nederlandse regering ziet de Brexit niet als de olifant in de kamer maar als gigantisch muppet-achtig monster liggend op een bureau’, schrijft de BBC. Een journalist bij de Wall Street Journal herkende er dan weer een seksuele ondertoon in. ‘Is hij hem aan het spanken?’, vraagt de vrouw zich af.

De minister maakt zich al langer zorgen over de impact van de Brexit op het bedrijfsleven. In december peilde de Kamer van Koophandel al naar het klimaat. Toen bleek dat slechts 24 procent van de ondervraagde ondernemers goed voorbereid was op de uittreding van het Verenigd Koninkrijk. Een derde erkende zelfs helemaal niet goed voorbereid te zijn.

Enola van Maarseveen speelt daar op in. Zij is gedragswetenschapster bij the Odd Shop, het reclamebureau dat achter de campagne. ‘Er bleek bij ondernemers een sterke optimisme-bias aanwezig te zijn. Ze onderschatten de gevolgen van de Brexit en denken dat het hen niet zal raken. Dit kan worden tegengegaan door de gevolgen zo concreet en persoonlijk mogelijk te communiceren,’ vertelde zij op de marketingsite Marketing Tribune.

De stunt van Blok had overigens wel effect. In de uren na de tweet, werd de Brexit Impact Scan zestienhonderd keer bezocht.

Niet te missen