Foto: BELGA

Bpost laat klanten dan toch niet betalen voor geldafhaling

Bpost bank trekt de beslissing terug om voor een deel van de klanten geld afhalen betalend te maken. De tariefwijziging wordt niet toegepast, luidt het vrijdag in een persbericht.

'We stellen vast dat we te snel zijn gegaan in het nemen van deze beslissing en we hebben het belang van gratis afhalingen voor onze klanten onderschat', aldus Bpost bank. 'Om tegemoet te komen aan de bezorgdheid van onze klanten heeft Bpost bank daarom besloten om de wijziging in de tarieven niet toe te passen.'

Klanten met een b.compact-rekening zouden volgens de aangekondigde tariefwijziging vanaf 18 maart 50 eurocent hebben moeten betalen per geldafhaling, ook aan de eigen automaten. Eenmaal per maand zouden ze nog geld kunnen afhalen zonder extra kost.

De beslissing kreeg meteen veel kritiek. Ze zou onder meer ingaan tegen een herenakkoord dat de banksector in 2004 sloot. Dat bepaalde dat 24 afhalingen per jaar aan automaten van de eigen bank gratis moeten zijn.

Test Aankoop kritisch

Consumentenorganisatie Test Aankoop noemde het besluit van Bpost dan ook 'ongehoord'. ‘De druk van de banken in de richting van een cashloze en digitale maatschappij wordt alsmaar groter’, klonk het. ‘Er zijn echter nog steeds talloze consumenten die belang hechten aan cashbetalingen, papieren overschrijvingen of het opvragen van rekeninguittreksels. Bovendien zijn er nog talrijke handelszaken waar men als klant enkel cash kan betalen. Tegelijkertijd zien we dat er meer en meer bank – en geldautomaten en agentschappen uit het straatbeeld verdwijnen.’

Test Aankoop noemde de transitie te agressief. De organisatie stelde gratis opnames van cash bij de automaten van de eigen bank en vijf gratis afhalingen per maand bij de automaten van de concurrerende banken voor. Ook pleitte Test Aankoop voor een denkplatform onder toezicht van de Nationale Bank waarbinnen consumenten en vertegenwoordigers uit de financiële sector kunnen reflecteren over de toekomst van financiële dienstverlening aan consumenten.