Foto: AP

Marc Jacobs lanceert nieuw modelabel

Marc Jacobs lanceert volgende jaar een nieuw label, goedkoper geprijsd dan de hoofdlijn, klinkt het. In 2015 trok de Amerikaanse ontwerper nog de stekker uit zijn budgetlijn ‘Marc by Marc Jacobs’.

Goed nieuws voor fans van Marc by Marc Jacobs, het in 2015 ter ziele gegane modelabel dat met democratischere prijzen een breder publiek kon aanspreken. De Amerikaanse ontwerper lanceert volgend jaar opnieuw een budgetlijn, simpelweg genaamd ‘The Marc Jacobs’.

Het gaat om een zogenaamde tussenseizoen-collectie die wordt gelanceerd voor pers. Beelden voor de pers waren nog niet beschikbaar, maar Women's Wear Daily bracht het nieuws naar buiten toen het op de hoogte werd gesteld dat de eerste kledingstukken momenteel worden getoond aan inkopers. Intussen heeft de ontwerper de lancering ook zelf bevestigd via Instagram.

Volgens de modewebsite zou het een idee zijn van Eric Marechalle, die in de zomer van 2017 werd binnengehaald als nieuwe ceo. Het label Marc Jacobs kampt immers al een tijdje met tegenvallende inkomsten. Vooral de beslissing om de tweede lijn Marc by Marc Jacobs te laten opgaan in de hoofdcollectie zou een zware domper op de verkoop hebben gezet. Opnieuw een budgetlijn lanceren, zou het modelabel weer op de kaart moeten zetten.

Het is nog niet duidelijk of Jacobs hiervoor wordt bijgestaan door een andere ontwerper. De laatste seizoenen van Marc by Marc Jacobs werden getekend door het Britse duo Katie Hillier en Luella Bartley, maar zij hebben intussen samen een eigen modelabel gelanceerd, Hillier Bartley.

Nog volgens Women’s Wear Daily zou Jacobs de Russische stiliste Lotta Volkova hebben aangetrokken om het lookbook samen te stellen. Zij werkte eerder al samen met Demna Gvasalia bij Vetements en Balenciaga.