Foto: AFP

Europa verdubbelt budget in strijd tegen ‘fake news’

De Europese Commissie schakelt een versnelling hoger om de Europese verkiezingen van 2019 te proberen vrijwaren van online desinformatie. Zo gaat Europa volgend jaar meer dan dubbel zoveel geld uitgeven voor de screening van ‘fake news’.

Daarnaast wordt een snel waarschuwingssysteem op poten gezet dat de nationale overheden permanent moet informeren over nieuwe dreigingen.

‘We moeten ons verenigen en de krachten bundelen om onze democratieën te beschermen tegen desinformatie. We hebben voorheen al pogingen tot inmenging in verkiezingen en referenda gezien, waarbij het bewijsmateriaal Rusland aanwijst als de voornaamste bron van deze campagnes’, verklaarde Andrus Ansip, vicevoorzitter van de Europese Commissie, bij de presentatie van een actieplan dat er is gekomen op vraag van de Europese leiders.

De inspanningen van Europa tegen ‘fake news’ zijn niet nieuw. Een gespecialiseerde unit binnen de Europese diplomatieke dienst (EEAS) heeft sinds 2015 al 4.500 voorbeelden van pro-Russische desinformatie geanalyseerd. De EEAS krijgt er nu nog tientallen mensen en middelen voor gegevensanalyse bij. Het budget voor de bestrijding van desinformatie en sensibilisering erover wordt verhoogd van 1,9 miljoen euro dit jaar tot 5 miljoen euro in 2019.

Realtime gegevensuitwisseling

De Europese Commissie verzoekt de lidstaten om een gelijkaardige inspanning te doen. Ze wil tegen maart een beveiligd digitaal platform lanceren waarlangs de Europese instellingen en de lidstaten elkaar ‘in real time’ kunnen informeren over nieuwe desinformatie die online de ronde doet.

Internetgiganten als Facebook, Twitter en Google wordt dan weer gevraagd om maandelijks verslag te doen van de maatregelen die ze hebben genomen tegen desinformatie. Deze en andere online spelers hadden in september al op vrijwillige basis ingestemd met een aantal maatregelen, zoals het verzekeren van de transparantie van politieke advertenties en het afsluiten van valse accounts.

Europa omschrijft desinformatie als ‘verifieerbaar foute of misleidende informatie die wordt verspreid om er economische winst uit te slaan of het publiek opzettelijk te misleiden.’ Opiniepeilingen geven aan dat drie op vier Europese internetgebruikers zich zorgen maakt over desinformatie tijdens verkiezingscampagnes.

Bron: BELGA
Niet te missen