België en Nederland botsen over ‘drielandentrein’

De trein die vanaf december zou rijden tussen Luik, Maastricht en Aken komt op los zand te staan. België weigert de Nederlandse treinstellen, omdat die niet aan de nodige veiligheidsregels voldoen. Een nieuwe ‘spooroorlog’ dreigt.

De testritten op Belgisch grondgebied zijn al een tijdje bezig, maar plots is het heel onzeker dat de zogenaamde ‘drielandentrein’ vanaf begin december tussen Aken, Maastricht en Luik zal rijden. In 2015 werd die gepresenteerd als een schoolvoorbeeld van internationale samenwerking op het spoor. Maar het dossier dreigt nu het tegenovergestelde te bereiken.

De verbinding zou uitgevoerd worden door Arriva: een Nederlandse, private vervoersmaatschappij. Zij liet speciale treinstellen maken die geschikt zijn voor zowel het Duitse, het Nederlandse als Belgische spoorwegnet. Die zitten elk op een ander elektriciteitsnet, hanteren andere seinsystemen en … andere veiligheidssystemen. Op dat laatste element loopt het nu vast.

Na de treinramp in Buizingen in 2010, waarbij 19 doden vielen, werd besloten dat op het Belgische spoorwegnet geen treinen meer mogen rijden, die niet zijn uitgerust met het ECTS-veiligheidssyteem. Maar de treinen van Arriva beschikken daar niet over. Volgens de Nederlandse regering ‘was er sinds 2016 constructief overleg, maar kwam België vorige maand in één keer met aanvullende eisen opzetten’, schrijft NRC Handelsblad.

‘Dreigt te escaleren’

De Belgische minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zegt nochtans aan diezelfde krant dat ‘die verplichting sinds 2006 benadrukt is in al onze contacten met het Nederlandse ministerie’. Verwijzend naar de treinramp in Buizingen, zegt Bellot ‘geen millimeter te zullen toegeven’. Vijf jaar na het debacle met de Fyra- trein, dat ook deels het gevolg was van moeizame samenwerking - volgens sommigen zelfs een ware stellingenoorlog - tussen België en Nederland, dreigt zo opnieuw een ‘spooroorlog’ tussen beide landen.

De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport zou nu vanaf volgende week ook de Belgische treinstellen die al tussen Luik en Nederland rijden op veiligheid gaan inspecteren. Want die voldoen op hun beurt niet aan de veiligheidssystemen die in Nederland van kracht zijn. ‘Als beide landen elkaar vanop hun kant van de grens gaan aanvallen, dan dreigt dit te escaleren’, waarschuwt federaal Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V), die het dossier van nabij volgt. ‘Ga rond de tafel en los dit op!’