Foto: Bloomberg via Getty Images

Ook wie met zelfrijdende Tesla rijdt, mag gsm niet vasthouden

Wie in Nederland in een Tesla op de automatische zelfbesturing rijdt, mag - net als andere automobilisten - geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. Dat oordeelde een Nederlandse rechter.

De kantonrechter in Utrecht bepaalde dat onlangs in een zaak in beroep, waarvan het vonnis nog niet is gepubliceerd. Dat bleek donderdag tijdens een zitting in een soortgelijke zaak die de Amsterdammer Vincent Everts had aangespannen.

Beide Tesla-bestuurders vinden dat zij hun gsm mogen vasthouden tijdens het rijden met de Autopilot, omdat zij dan hun handen vrij hebben. In de Nederlandse wet staat nu dat degene die de auto bestuurt, geen gsm mag vasthouden. De twee redeneerden dat niet zij zelf maar de Autopilot van de Tesla de feitelijke bestuurder van de auto is.

Maar de Nederlandse rechter veegde dat van tafel, omdat er met de Autopilot altijd iemand noodzakelijk blijft, die bepaalt waar de auto heen gaat, die in noodsituaties ingrijpt en verantwoordelijk is voor wat de auto doet. De betrokkene moet dus nog steeds worden aangemerkt als bestuurder, meldt het vonnis. Het Openbaar Ministerie voerde donderdag eveneens aan dat ‘er geen enkele twijfel mogelijk is’ over de bestuurder: de persoon die de macht heeft over het voertuig.

Toezicht

Trendwatcher Everts kreeg vorig jaar twee bekeuringen op de A2. Hij liet de rechter in een filmpje zien dat hij op de Autopilot alleen wat toezicht houdt, af en toe het stuur aanraakt en de richtingaanwijzers bedient om de auto aan te geven dat die uiteindelijk naar links of rechts moet.

Zijn raadsman Axel Mille betoogde dat Everts wel verantwoordelijk is als bestuurder, maar dat de juridische positie van de Tesla-rijder dezelfde moet zijn als die van een rij-instructeur. Die mag tijdens de rit met een leerling wel een telefoon gebruiken, terwijl de instructeur tegelijk ook toezicht moet houden.

De uitspraak volgt op 22 november.

Bron: BELGA