Planet Parfum en Di in Franse handen

De verlieslatende winkelketens Di en Planet Parfum worden door de Belgische holdings Ackermans & van Haaren en NPM verkocht aan de Franse cosmeticagroep Bogart.

De winkelmerken Di en Planet Parfum behoren nu nog tot de portefeuille van Distriplus, dat eigendom is van een joint venture tussen Sofinim (dochterbedrijf van de groep Ackermans & van Haaren) en van de Nationale Portefeuillemaatschappij (eigendom van Albert Frère).

Planet Parfum verkoopt parfum, maquillage en verzorgingsproducten, terwijl Di schoonheidsproducten en producten voor haar- en lichaamsverzorging verdeelt. De groep stelt meer dan 1.000 personeelsleden tewerk en realiseerde in 2017 een omzet van 192 miljoen euro.

Maar de zowat 200 winkels, verspreid over België en het Groothertogdom Luxemburg, maken geen winst meer. Integendeel, vorig jaar boekten Di en Planet Parfum een gecombineerd verlies van 22,5 miljoen euro. In de eerste zes maanden van het jaar kwam daar nog eens 23 miljoen euro bij.

Scherpe concurrentie

De reden? Ketens als Kruidvat en Action leggen Planet Parfum en Di het vuur aan de schenen met scherpe prijzen. Maar ook in gewone supermarkten worden met de regelmaat van de klok scherpe promo’s georganiseerd met één product kopen, één gratis.

Bij het Franse Groupe Jacques Bogart moet het beter gaan. Bogart is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van parfums en luxe cosmetica.

De twee Belgische holdings boeken een flinke minwaarde bij de verkoop. Ackermans & van Haaren maakt bekend dat het in de tweede jaarhelft van 2018 een transactie van -8,5 miljoen euro in de boeken zal schrijven.