Foto: BELGA

Geen gratis wifi meer op de bus

Almaar meer mensen gebruiken vooral 4G op de bus en tram, waardoor De Lijn het gebruik van hun gratis wifi fors zag dalen. Zo fors, dat ze besloten om het project helemaal te schrappen.

‘De data-abonnementen van reizigers zijn vaak zo uitgebreid, dat mensen voor het gemak van hun eigen verbinding kiezen’, zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. ‘We zijn in 2014 begonnen met de uitrol van gratis wifi voor bussen in Gent en Antwerpen, en later ook de kusttram en enkele lijnen in het binnenland. We zagen echter dat het aantal sessies per gebruiker fors daalde. Daarom hebben we besloten geen wifi meer aan te bieden maar te investering in de verdere digitalisering’, aldus Van de Vreken.

Op 1 april werd het project afgevoerd, maar De Lijn zette in op andere digitale projecten. Zo is er geen kartonnen kaartje meer nodig. ‘Zowel een enkele rit als een tienbeurtenkaart zijn te koop via onze app, en de kwaliteit van onze realtime informatie werd verbeterd.’

‘Geen wifi op de trein’

De NMBS is bezig met de uitrol van gratis wifi in de 27 grootste stations van ons land, maar zal niet inzetten op wifi op de trein zelf. ‘Het is te duur en de telecomoperatoren hebben mij bevestigd dat het hele spoornet tegen eind 2018 volledig gedekt zal zijn door 2G, 3G en 4G’, zei ceo van NMBS Sophie Dutordoir daar eerder over. Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo(Open VLD) was het daar niet mee eens. ‘De minister heeft begrip voor het feit dat het moeilijk en duur is om wifi te installeren op de oude treinstellen. Maar op de nieuwe treinstellen zou dit wel moeten kunnen’, laat zijn kabinet weten.

‘Door in te zetten op wifi in 27 stations kunnen we al veel reizigers bedienen’, zegt woordvoerder van de NMBS Bart Crols nu aan De Standaard. ‘We gaan bekijken of we in de toekomst nog meer stations kunnen voorzien, maar wifi op de trein komt er niet. We moeten de kost afwegen tegen de alternatieven, en veel mensen gebruiken hun 4G verbinding al op de trein.’