Foto: AFP

Reiziger speelbal van Ryanair-ruzie

De vakbonden willen passagiers angstig maken om nog bij Ryanair te boeken. Ryanair zelf probeert hen gerust te stellen. Wie durft nog een ticket te boeken?

‘We gaan elke maand één dag staken tot dit opgelost is’, zo klonk het vanochtend bij Didier Lebbe van de Franstalige christelijke vakbond CNE. Het conflict bij Ryanair, waarbij de vakbonden betere werkomstandigheden eisen, zit muurvast. Dus steken de bonden een tandje bij. Te beginnen met een pan-Europese staking op 28 september, en het dreigement dat maandelijks te herhalen.

Ryanair probeert te sussen. ‘Zelfs bij een beperkte staking van het cabinepersoneel op 28 september zal de overgrote meerderheid van het personeel in heel Europa werken’, klinkt het. ‘Er zullen geen “reischaos” of “grote onwrichtingen” zijn.’

Boek eens een ticket

Beide uitspraken zijn een boodschap aan de reiziger. Door te stellen dat er misschien wel elke maand een staking komt, zaaien de bonden bewust twijfel bij mogelijke passagiers. Want wie durft in zulke omstandigheden nog een trip te boeken bij Ryanair? Je hebt één kans op de dertig dat je vlucht niet zal doorgaan, wordt impliciet gesteld. Zou je dan toch niet beter met een andere maatschappij vliegen? Imagoschade en het terugvallen van de boekingen moeten druk op Ryanair zetten om de eisen van de bonden in te willigen.

Ryanair probeert die tactiek te counteren door de passagier gerust te stellen en te zeggen dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Het haalt eerdere stakingen aan die dat moeten bewijzen. Tijdens een vijfdaagse staking bij Ierse piloten deze zomer zouden 280 van de 300 vluchten gewoon zijn doorgegaan, staat in een mededeling. Of gisteren, toen bij een staking in Duitsland volgens het bedrijf 250 van de 400 vluchten doorgingen, ‘omdat 150 vluchten van tevoren waren geannuleerd en de passagiers werden omgeboekt of hun geld terugkregen.’

Bij de eerdere staking in augustus, waar werknemers uit België, Spanje, Italië en Portugal aan deelnamen, zou 85 procent van de vluchten zijn doorgegaan.

Representatief?

De vraag die vaak wordt opgeworpen, is hoe representatief de vakbonden zijn voor het voltallige Ryanair-personeel. Hoeveel werknemers kunnen ze écht mobiliseren? Hoeveel schade kunnen ze berokkenen? Paul Buekenhout van ACV beweert dat op Brussels Airport 65 procent van de medewerkers lid is van de vakbond. ‘Dat is heel veel’, zegt hij. En de cijfers zouden toenemen. Op de luchthaven van Charleroi zou het om 50 procent gaan, en ook daar zitten de cijfers volgens Buekenhout in stijgende lijn.

Buekenhout maakt zich sterk dat er op 28 september amper een vliegtuig de lucht in gaat. Ryanair beweert het tegenovergestelde. En de passagier? Die kan alleen maar gokken.