Studie verrast: ‘Slimme auto’s maken meer brokken’

Technologie in personenauto’s die de veiligheid moet vergroten, zou juist tot meer ongelukken en schade leiden. Dat leert een Nederlandse studie.

Je zou het niet meteen verwachten. Wie denkt aan het steeds uitgebreider pakket technologische snufjes die de moderne chauffeur assisteren, zoals parkeersensoren, automatische remsystemen of rijstrookassistentie, denkt wellicht dat hem of haar nog weinig kan overkomen.

Meer risico op schade

Maar uit een opmerkelijke Nederlandse studie die gebruiktmaakt van data van verzekeraars en leasemaatschappijen blijkt dat de kans op een ongeluk groter wordt naarmate het veiligheidssysteem uitgebreider is. Bestuurders van zogeheten slimme auto’s, die uitgerust zijn met parkeersensoren en zelfremmende systemen, hebben vaker schade dan bestuurders die niet gebruikmaken van deze technologie. Wie geen veiligheidsvoorziening heeft, maakt per jaar 14 procent kans op schade. Bij bestuurders die vier functionaliteiten voor veiligheid aan hebben staan, ligt de kans op schade op 23 procent.

Volgens de studie, opgesteld door de Nederlandse adviesbureaus Automotive Insiders en Oude Essink-Advies, zijn de veiligheidssystemen in auto’s nog niet goed genoeg. ‘Bij het inparkeren met mijn eigen auto bleek de sensor een obstakel niet te zien, waardoor ik er met mijn bumper inreed’, getuigt onderzoeker Leo Oude Essink in het Financieele Dagblad.

Te weinig of te veel vertrouwen

Ook de bestuurder speelt volgens het onderzoek een rol. Dat begint al bij de aankoop van een nieuwe auto. 42 procent van de eigenaars van een bedrijfsauto weet niet eens dat er een zogeheten Advanced Driver Assistence System (ADAS) bij de auto wordt geleverd. Daarnaast krijgt maar 24 procent van de kopers instructie hoe parkeersensoren en andere veiligheidsvoorzieningen gebruikt moeten worden. Bovendien zijn er ook chauffeurs die zo overdonderd zijn door de techniek dat ze die nieuwe snufjes niet gebruiken of zelfs uitzetten.

Ten slotte ontstaan er ook ongelukken omdat mensen juist te véél vertrouwen op de technologie, schrijft de krant. Hun aandacht verslapt, omdat ze erop vertrouwen dat de auto z’n werk wél doet.

Duurdere herstellingen

De grote winnaars zijn voorlopig de schadeherstelbedrijven, besluit Oude Essink in de zakenkrant. ‘De gedachte was dat schadebedrijven snel niets meer te doen zouden hebben door de opkomst van zelfrijdende auto’s die nooit meer ergens tegenaan zouden botsen. Maar uit ons onderzoek blijkt dat ze de komende jaren in ieder geval weinig te vrezen hebben.’ Bovendien zijn de reparaties vaak duurder dan vroeger, omdat niet alleen de schade aan de auto moet hersteld worden, maar ook de vaak dure elektronica moet worden vervangen.